Brie- & salamipaj.

Vad är det godaste man kan ha på en macka, kall som varm? Brie och salami såklart. Vad är den bästa maten som finns? Paj såklart. Därför tänkte jag att en brie- & salamipaj måste vara någonting ultimat. Sedan klurade jag lite och botaniserade lite bland olika recept och till sist blev det en brie-&salamipaj som vi åt till middag i fredags.


Brie - & salamipaj


Pajdeg:
125 gr rumsvarmt smör
½ tsk bakpulver
3½ dl vetemjöl
½ tsk salt
3 msk kallt vatten

Fyllning:
1 gul lök
ca 100 gr salami
oregano
2 tomater
3 ägg
3 dl mjölk
brieost

Sätt ugnen på 200 grader.
Gör pajdegen och tryck ut den i formen.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen, ca 15 minuter.
Skala löken och stek den mjuka och glansiga i lite matfett. Rör ner oregano.
Fördela löken i botten på det förgräddade pajskalet.
Strimla salamin och skiva tomaterna.
Lägg salamin över löken och därefter tomatskivorna.
Vispa samman ägg och mjölk. Häll äggstanningen över.
Skär brie i tunna skivor och lägg över pajen.
Grädda mitt i ugnen ca 1 timme eller tills äggstanningen stannat och fått fin färg.
Lägg över folie efter ungefär en halvtimme för att inte brien ska bli bränd.
Enjoy!

Jag vet inte riktigt hur mycket brieost jag hade. En sån där trekant som brukar finnas i affärerna, ca 200 gr kanske? Så att det täcker pajen ska det vara åtminstone. Och OH, så gott det var. Det är så konstigt med mig, jag kan så mycket. Som att göra paj till exempel. Nu är det nog dags att sova lite. Jag ska försöka mig på att gå upp samtidigt som Jimmy imorgon och skriva på tentan medans han är i skolan. Fast det vet vi ju hur det kommer att bli med den saken. Det där med självdisciplin var ingenting jag begåvades med.

Friska Viljor - Wohlwill


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag hatade det i semlor förr, nu är det okej iallafall. Jag menar, det mesta i sötsaksväg slinker liksom ner ;D



Paj kan jag äta hur mycket som helst. Brie också. Vilket innebär att jag hade gillat den där pajen. Kanske jag skulle äta paj till middag snart? Har faktiskt suktat lite efter det ett tag...

2009-12-01 @ 00:29:35
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: åsa - hello sugar!

jag älskar också paj! det har aldrig poppat upp i mitt huvud att man skulle kunna sätta brie ost i paj men nu när smarta du kläckt idén så måste jag ju bara testa. skippar dock salamin då jag är vegetarian...

2009-12-01 @ 11:10:34
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Rebecka

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2012-03-19 @ 01:01:09
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0