Mandelgifflar.

Eftersom Kalix hade begärt lyxfika när hon skulle komma hit så ställde jag mig i tisdags och bakade mandelgifflar. Nu finns inte en enda av de 24 mandelgifflarna kvar så jag antar att lyxfikat var godkänt. Faktum är att Jimmy åt upp ungefär hälften av dem innan Kalix och Clara ens hade kommit hit i torsdags.



Mandelgifflar

24 stycken

7½ dl vetemjöl
75 gr smör
2½ dl mjölk
25 gr jäst
3/4 dl socker
½ tsk kardemumma
½ tsk salt

Fyllning:
200 gr mandelmassa
50 gr margarin

Garnering:
Vispat ägg
Pärlsocker
Mandelspån

Smula jästen i en stor degbunke.
Smält smöret, häll på mjölken och ljumma spadet.
Häll degspadet över jästen och rör tills jästen är upplöst.
Tillsätt socker, kardemumma, salt och till sist den största delen av mjölet.
Arbeta ihop degen tills den blir slät och smidig. Tillsätt mer mjöl om degen är för lös.
Låt degen jäsa övertäckt i  ca 50 minuter till sin dubbla storlek.
Ta upp degen på bakbord och knåda den smidig. Dela degen i tre lika stora delar.
Rulla ut till stora bullar och kavla ut dem till runda plattor.
Skär varje platta till 8 snibbar (som när du slice'ar en pizza).
Riv mandelmassan på den grova sidan på rivjärnet och blanda med smöret.
Lägg en klick på varje snibb. Rulla samman snibbarna, börja från den breda änden.
Lägg dem sedan på plåt klädd med bakplåtspapper och låt dem jäsa ca 40 minuter.
Pensla sedan med uppvispat ägg, strö över pärlsocker och mandelspån.
Grädda ca 8 minuter på 225 grader. Ät.

Och nu tänker vissa av er: "Blä, jag gillar inte mandelmassa." Nej. Det gör inte jag heller. Men det här var sjukt gott. Clara som inte heller gillar mandelmassa tyckte också det var gott (eller så ljög hon för att vara snäll). Jimmy är ju inte heller speciellt förtjust i mandelmassa, men eftersom han satte i sig en hel påse på en dag så tror jag mandelgifflarna fick godkänt. Det fick de iallafall i min mun. Nästan så att jag skulle kunna baka en ny sats redan imorgon.

Kommentarer
Postat av: Annispannis

Och jag ska säga som så att dom fick MVG och nästa gång vill jag ha sju sorters kakor! <3

2009-05-25 @ 23:53:38
Postat av: Jessica

Åhhå, vilka godingar som dessutom var dom skitsnygga. Helt klart lyxfika!



Ha en bra kväll!

2009-05-26 @ 18:06:05
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Emilies Skafferi

Ja garanterat riktigt lyxfika! Gick alla åt så verkar de ju ha varit uppskattade:) Men det förstår jag, de ser supergoda ut. Haha ja tacofredag är då uppenbarligen the shit.

2009-05-28 @ 20:58:59
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/
Postat av: Helena

Åh vad fina de blev!

2009-06-10 @ 19:58:09
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0