Åh, vad vi älskar grytor.

Fy fabian, vad gott det är med grytor. Igår satte vi i oss den här godingen:




Köttgryta med sting & kokt färskpotatis

För 2 pers

ca 300 gr grytbitar av nöt
1 gul lök
gurkmeja
kardemumma
grovmalen svartpeppar
5 dl vatten
1,5 dl rött vin
3 msk granatäppeljuice
1 röd chili
1 köttbuljongtärning
2 morötter
1 burk champinjoner
2 vitlöksklyftor
timjan

Fräs köttbitarna i en gryta tillsammans med kryddorna. Skala och skär löken i klyftor.
Tillsätt, vatten, vin, juice, en hel röd chili och buljongtärningen. Låt koka i en timme.
Skär morötterna i stavar. Häll av spadet av champinjonerna. Tillsätt detta i grytan. Låt koka i 30 minuter till.
Pressa i vitlöken och smaka av med timjan precis innan grytan ska serveras.
Servera med kokt färskpotatis.

Idag har vi dock ätit på Liseberg. Där vi har befunnit oss hela dagen med Pippen, Alva och Märta. Det var helt sjukt mycket folk så vi stod mest i kö hela tiden. Kö till barnkaruseller dessutom. För att bevisa för allmänheten hur mogen jag är så kan jag berätta att när vi stått och köat i ca 45 minuter till Flume Ride och precis var påväg att hoppa ner i en stock så kom Pippen på att han inte vågade åka med. Så det var bara för oss att gå direkt ut ur karusellen utan att få åka. Trött, grinig, hungrig och tålmodig som jag är började jag störtgråta när jag fick lov att gå ur med Pippen med Jimmy, Alva och Märta åkte iväg. I den ENDA ROLIGA karusellen jag skulle fått åka på hela dagen. Sånt tycker jag är värt att gråta för. Speciellt när jag är hungrig som faen. Nu har jag dragit in Pippens födelsedagspresent och tänker slänga ner honom till hajarna på Universeum imorgon. MINST!

Okej, till Pippens fördel ska nämnas att han ändå gjorde det roligaste på hela dagen. Efter att de åkt en karusell som snurrar hur mycket som helst så var han så yr när han kom ur karusellen att han snubblade och ramlade rakt över en stackars liten tjej som föll ihop som ett korthus. Haha. Jag önskar att jag hade kunnat filma det. Så jävla snyggt var det.

Nu ska jag läsa lite bloggar sen tänker jag varva ner framför teven med en kopp te.

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

det var nån liten stjärna eller nåt på locket men kistans gångjärn är trasiga och den ser ganska så nyproducerad ut så den var nog inte värd nånting.

Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

jo jag tror mamma har en sådan där gammal med massa målat på locket och långsidorna.



men jag tror inte de hade lämnat den på vinden om den hade varit värdefull heller..får vi hoppas..haha =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0