I Close My Eyes And I'm Still There.

Jag är alldeles hiskeligt trött idag. Fick inte sova i mer än högst fyra timmar inatt. Det var tur att det bara var trevliga kunder på jobbet idag, hade någon kommit in och varit otrevlig hade jag nog börjat gråta. Jag var så trött att jag verkligen mådde illa. X antal koppar te senare kändes det något bättre. Men nu är jag trött igen. Uh. Ingen bra dag alltså. Men å andra sidan så har väl den här dagen på året inte varit bra på extremt många år. Tur att jag inte har tid att känna efter idag...

Igår hade vi däremot ett ypperligt bra adventsfirande. Jag gjorde julig mat, sen drack jag hinkvis med Chai-te och åt pepparkakor och julebröd så det stod härliga till.


Glöggryta med rostade rädisor och morötter


För 2 port

ca 300 gr grytbitar av nöt
1½ dl glögg (jag använde Dufvenkrook Chili & Choklad-glögg)
1 rödlök
1 msk oxfond med rödvin
1 msk soja
1 tsk sambal oelek
2 dl créme fraiche
½ dl skållade sötmandlar

1 knippe rädisor
4 morötter
olivolja
kryddor

Marinera köttet i ½ dl glögg i minst en timme innan maten tillagas.
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala morötterna och skär dem i stavar.
Skölj och dela rädisorna på mitten. Ringla över olivolja.
Krydda i sätt in i ugnen i ca 30 minuter.
Skala och klyfta löken.
Bryn på löken och köttet tills köttet är genomstekt.
Tillsätt resten av glöggen, fond, soja, sambal och créme fraiche.
Låt koka ihop i ca 10 minuter.
Tillsätt mandeln och låt koka ihop i ca 5 minuter till.
Servera grytan med de ugnsrostade grönsakerna och vörtbröd med ost.

DET var gott. Rekommenderas starkt. Nu mår jag illa igen. Jippie. Nej, inte direkt. Jag ska nämligen strax iväg till Sjömagasinet på sillprovning. Då vill man ju inte må illa. Då vill man ju må bra. Undrar vad man har på sig på en sillprovning? Sjömagasinet är ju ändå ett fancy place, då måste man väl vara någorlunda finklädd antar jag. Nu ska jag göra mig någonting att äta. Jag återkommer efter den lilla sillprovningen, om jag orkar hålla mig vaken när jag kommer hem vill säga.

Spiritualized - The Individual

Kommentarer
Postat av: Jenny H

<3

2009-12-08 @ 12:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0