Kom igen! Kom igen!

Det här receptet är till Evelina:



Mexikansk Bönsoppa

För 2 pers.

½ gul lök
1 vitlöksklyfta
½ zucchini
½ röd paprika
1 gul paprika
½ burk chunky salsa, medium
2 dl vatten
2 ½ msk tacokrydda
1 msk färsk basilika, hackad
½ tsk farinsocker
salt
citronpeppar
½ burk kidneybönor
jalapeños
nachochips

Finhacka lök och vitlök. Hacka paprikorna och zucchinin. Fräs i olivolja tills löken mjuknat.
Tillsätt salsa, vatten och tacokrydda. Rör om och låt sjuda i ca 5 minuter.
Smaksätt med kryddorna och farinsocker. Tillsätt bönorna och låt soppan bli genomvarm.
Garnera med jalapeños. Värm nachochipsen i ugnen, 10 minuter på 125 grader.
Servera soppan med de sprödvarma chipsen.

Och bara för att jag skrev däruppe att receptet var till Evelina så betyder ju inte det att ni andra inte får prova att laga den här soppan. Tvärtom så uppmanar jag ALLA att laga den för den var helt galet god. Speciellt med de varma chipsen. Eftersom det är rätt starkt med jalapeños till så kan man ha lite creme fraiche till också. Och anledningen till att jag skrev att receptet var till Evelina var för att Jimmy pratade så gott om den här soppan i fredags så jag fick order från Evelina att skriva ut receptet i min blogg. Said and Done.

Nu ska jag titta på Gordon Ramsay. Sen ska jag nog ta mig en liten promenad för nu skiner ju faktiskt solen igen. Och jag blir knäpp om jag stannar inne en hel dag. Åtminstone om solen skiner.

Nick Cave & The Bad Seeds - Lime Tree Arbour

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0