Ta mig till en vacker plats.

Hej kompisar! Nu är jag här igen. Den här gången var bloggpausen faktiskt inte frivillig. Jag blev nämligen kidnappad och instängd i en liten låda. Nej, nu blandar jag ihop mig med Fabian Bengtsson igen, det är alltid lika jobbigt när det händer. Blir så himla konstig stämning. Speciellt när Jimmy kommer hem och jag står och gapar om att han ska köpa våran teve till ett alltid lika lågt pris. Jag blev alltså inte kidnappad.
 
Det var min dator som bestämde sig för att hastigt och lustigt gå och dö. Fast egentligen var det vare sig hastigt eller lustigt. Den har ju faktiskt visat tecken i flera år på att den inte längre vill vara kvar här på jorden, jag har bara valt att ignorera det. Tänkt att det funkar ju om man bara inte har flera program samtidigt, det funkar ju om man har lite tålamod, det funkar ju om... Ja, till slut funkade den bara ungefär 5 minuter i taget om man absolut inte gjorde någonting alls med den. Så jag sa till Jimmy att jag ville ha en ny dator, den skulle vara precis som den jag hade fast den skulle fungera. Och vara mindre. Så nu sitter jag här med en mindre, fungerande dator som jag ganska ofta bara vill kasta in i väggen för att Windows 8 är ett jävla helvete, men det kommer väl. Jag ska låta kärleken växa fram lite varligt.
 
Nu skiter vi i det och fokuserar på det som är viktigt: Mat! Det är tydligen fler än jag som har som nyårslöfte att äta mindre och bättre kött, och då tänker jag som så att om vi hjälps åt att peppa varandra och visa massa goda vegetariska recept så kanske det smittar av sig på ännu fler. Jag blev också väldigt förvånad då jag tydligen inte var den enda tofu-oskulden i matbloggsvärlden. Jag skyller det på att tofu är så svårt att hitta i affärerna så det är ingen som bara ser det av en slump och tänker att: "JA! Det ska jag laga!" Men nu är det såhär, att tofu ska ni laga. Det här receptet som följer här nedanför är hur gott som helst, hela familjen gjorde massa tummar upp när vi åt den. Så, varsågoda, mindre kött, mera tofu!
 
Ingefärstofu Med Morotsnudlar
 
för 4 portioner
 
1 pkt fast tofu (ca 270 gr brukar de ligga på)
 
marinad:
2 st vitlöksklyftor
ca 5 cm riven färsk ingefära
1 msk soja
3 msk rapsolja
 
250 gr äggnudlar
3-4 st morötter
4 msk pressad citron
1 dl sweet chili-sås
½ msk sesamolja
½ dl rostade och saltade cashewnötter
(ev. 1 kruka grovhackad koriander)
 
Blanda ingredienserna till marinaden.
Skär tofun i sockerbitsstora bitar.
Lägg tofubitarna i marinaden och låt marinera i minst 10 minuter.
Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen.
Skölj dem sedan i kallt vatten och låt rinna av.
Skala morötterna och fortsätt sedan att hyvla tunna remsor med potatisskalaren.
Stek tofun i marinaden tills den fått fin gyllenbrun färg.
Tillsätt nudlarna och morötter och låt allt fräsa ca 2 minuter.
Tillsätt citron, sweet chili, sesamolja och cashewnötter och låt fräsa nån minut till.
Servera med koriander om du tycker det är gott.
 
Så, det ser väl inte så svårt ut? Nej, det var det inte heller. Enkelt, gott och vegetariskt. Hur bra som helst! 
 
Nu ska jag fortsätta hinka i mig te, den lilla bejbinen har slutat sova på nätterna så jag känner mig mest som en zombie. Jo, det förstås, hon sover på nätterna om hon får ligga med huvudet inkört mellan min nacke och axel. Väldigt avslappnande som ni förstår. Inte nog med att man är trött som en zombie, man får nackspärr också så man går runt här som Ringaren i Notre Dame. Zombieversionen. Jag får väl börja sällskapa med den knäppa tanten som bara går fram och tillbaka, fram och tillbaka på våran gata hela dagarna. Hon har också puckelrygg. Det värsta med att vara föräldraledig alltså... Man hinner inse att hela ens kvarter består av galningar.
 
Angel Olsen - Forgiven/Forgotten

Kommentarer
Postat av: Mårtensson kök

Ja vi sällar oss till tofuoskuldernas klubb, får väl se om det blir klubbyte någon gång i framtiden...

Det där med nya program och datorer, och andra apparater känns igen... finns det något som kan få oss att känna oss äldre än vi är så är det tekniken! Jobbigt att lära nytt, varför måste det bytas ut det man redan kan...
Lycka till, både med nattsömn, rakryggadheten och datorn,
kramar

Svar: eller hur! kan det inte bara vara som det alltid har varit? varför ska de komma med massa nya konstiga program? windows 95 var väl jättebra..! jag har iaf slutat håna min mamma för att hon inte hänger med i tekniken för nu gör jag inte heller det längre... ofelia får väl lära mig hur datorn fungerar ;)
kramar!
Pernilla

2014-01-27 @ 17:26:42
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Sara på Vardag.nu

Jag är ingen tofuoskuld men jag kan inte påstå att jag ätit det tillräckligt mycket för att uppskatta det än. Ungefär som... Ja, du vet. Tofu smakar lite som vattenskadad halloumi för mig, eller som att den liksom BORDE smaka mer men att jag är för förkyld för att känna smaken. Måste väl lära mig marinera den bättre..

Svar: hahaha, vattenskadad halloumi. ja, den måste ju verkligen marineras väl för att smaka... nåt överhuvudtaget. och så måste man ha fast tofu, tar man den andra varianten så smakar det mest slem. apetinas är bra tycker jag! kung markattas ska tydligen vara bra också, men den hittar jag aldrig någonstans. (eftersom man typ aldrig hittar tofu någonstans alls...)
Pernilla

2014-01-27 @ 21:18:13
URL: http://vardag.nu
Postat av: sofie mumsfillibaba

Datorer.....suck! Väntar på att min ska krascha!
Tofu....njae....jag kan nog äta det men de där grabbarna (motståndarna) är jag osäker på. Kanske ska testa. För resten låter fint!

Svar: men testa! min motståndare har tyckt om det! och den lilla krabaten älskar det, fast hon är ju å andra sidan vegetarian såvida det inte är nåt svindyrt kött som serveras... annars får du väl göra tofu-matlådor till dig själv :)
Pernilla

2014-01-27 @ 22:26:18
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Tina N

Jag ska också äta mindre....av ALLT! ;)

Tofu är väl ok, om det är gott tillagat och jag vet VAR det finns i affären. Det kan inte jag skylla på, men Mannen skulle svimma av fasa om jag föreslog ovanstående recept.... ;)

Hoppas att nya datorn inte krånglar, så irriterande när tekniken strular!!

Svar: äääh, skyll inte på mannen nu. det är bara att laga och säga att det är det här som serveras idag. gjorde jag med min man och nuförtiden äter han glatt vegetarisk mat utan att mumla nåt alls. det går att omvända dem!
nya datorn krånglar inte, men den är ju inte som det var förr ;)
Pernilla

2014-01-28 @ 12:47:30
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Åsa

Hehe, välkommen i klubben! Min dator drog sin sista suck i början av december. Nu sitter jag här med windows 8 (utan pekskärm) och svär så blomflugorna trillar av pinnen. Har iaf rensat ordentligt på starsidan och lagt genväg till skrivbordet först. Så har jag lagt till genvägar till biblioteket, firefox, word m.fl. i taskbar på skrivbordssidan. Nu nästan som windows 7.
Det är väl bara att bita ihop, snart har en vant sig vid detta också.
Bra där med mer vegomat. Gillart :)

2014-01-28 @ 15:11:43
URL: http://missmeistersmat.blogspot.se/
Postat av: Åsa

Vet du förresten om det går att "låsa" skärmen (pekplattan?) på något sätt så den inte förstorar/förminskar texten/bilden hela tiden :/ Pekplattan verkar überkänslig och ändrar om vid en lätt svep. Kul funktion iofs men jag blir galen. Bara för dessa rader har den ändrat sig tre gånger :/

Svar: men förstorar den inte bara texten om du drar med både tummen och pekfingret samtidigt? eller det kanske bara är på telefoner det funkar så... vet faktiskt inte alls hur det funkar. googla! det gör jag på alla mina problem, oftast hittar man nån lösning :) jag har gjort samma som dig med skrivbordet, tycker mest det är löjligt att den vill kalla allt för appar och att det inte finns någon... meny? nåja, vi vänjer oss nog. så gamla hundar är vi väl inte ;)
Pernilla

2014-01-28 @ 15:15:33
URL: http://missmeistersmat.blogspot.se/
Postat av: Kim

HEJ PERNILLA!

Fyfan det påminner mig om att jag verkligen verkligen skulle behöva göra något åt min datorsituation... Som tur är har jag sparat mycket externt (när datorn kraschade sist lärde jag mig faktiskt något), men ändå....
Äh, jag lagar tofu istället. Det är roligare.

Svar: eller hur! köpa nya datorer och sånt är ju aptråkigt. senast jag gjorde det så frågade butiksbiträdet jättenedlåtande när jag sa att jag ville ha en ny dator: "jaha, vilken färg vill du ha? höhöhöhö!" baaah. idiotgubbe. synd att jag inte kan massor av saker om datorer, annars hade jag fanimej satt honom på plats ordentligt.
Pernilla

2014-01-30 @ 21:38:17
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Helena / Bara en kaka till

Jag är också en tofu-oskuld. Så det så. Och datorer är ett helvete. Min dator på jobbet var så slö att den tuggade i 30-60 sekunder för varje grej jag skulle göra. Sällan har man varit så uppdaterad på instagram i mobilen som då. Nu har jag ny dator. Det känns bra, men allt är i omvänd bokstavsordning, alla mappar och allting. Och jag är lite för puckad för att fatta hur man ändrar det.

Svar: på min nya dator finns inte ens mappar, eller nån startmeny eller nånting... bara en massa färgglada fyrkanter som tydligen kallas "appar". jag börjar så sakteliga förstå mig på det. tror jag. bäst att inte säga nåt för då sitter jag väl här och svär om nån minut...
Pernilla

2014-02-02 @ 20:09:35
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0