Piccata Milanese.

Äntligen fredag! Mest för att det innebär att imorgon är det lördag och då får jag sova hur länge jag vill. Inatt kunde jag inte sova, och till på köpet blev jag mordhotad. Det händer grejer i den här lägenheten. Eller ja, jag kunde inte sova och mitt i natten vaknade Jimmy till och såg att jag var vaken och yttrade orden: "Du måste sova nu, annars dödar jag dig!" Gullig kille det där. Jag somnade inte ens under mordhot, så det hjälpte inte alls.

Idag har vi ätit Piccata Milanese. Eller skinkschnitzel. Men det låter ju inte alls lika flott. Så vi säger Piccata Milanese.


Piccata Milanese


För 2 portioner

2 skinkschnitzlar
1 ägg
ströbröd
finriven parmesan
salt
peppar

Tomatsås:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 frp Kelda Tomato Treat
oregano

Banka ut schnitzlarna. Vispa upp ett ägg i en skål.
Blanda ströbröd, ost och kryddor på en tallrik.
Doppa schnitzlarna först i ägget sedan i ströbrödsblandningen.
Låt det stelna. Stek i smör tills paneringen fått en fin färg.
Finhacka lök och vitlök och fräs i en kastrull.
Häll över tomatsåsen och låt koka upp. Smaka av med oregano.
Servera schnitzlarna med såsen och klyftpotatis eller ris.

Vi hade klyftpotatis. Och jag lyckades som vanligt inte få paneringen att sitta kvar under stekningen. Inte så mycket av den i alla fall. Någon som har ett bra tips på hur man lyckas med det? Dela gärna med er isåfall!

Det roligaste jag hört idag var när 3 kostymnissar i 50-årsåldern kom in och skulle fika och när jag tagit betalt så frågade jag om de ville ha kvitton. Två av dem sa nej men den tredje sa ja. De andra tittade lite förvånat på honom och någon av dem började mumla: "Men det här kan du ju inte dra av vet du, vad ska du med kvittot till?"
- Jag ska lägga in det i min blogg!
Svarade han glatt. Jag har en känsla av att han hade tonårsdöttrar hemma... Vet inte alls vad jag grundar det på. En vild gissning bara.

Fast egentligen är det roligaste jag hört idag som är roligast utan att vara humoristiskt att Håkan Hellströms nya skiva kommer i oktober. Fina grejer! 2010, det är ett bra år det. Alla år som Håkan Hellström släpper nya skivor är bra år. Det stämmer faktiskt. 2008, ett jävligt bra år. 2005, ett jävligt bra år. 2002 var faktiskt också ett förbannat bra år. År 2000 minns jag inte så mycket av, men det var säkert fint! Det måste det ju ha varit.

Nu tittar vi på hockey. Leksand - Malmö. Helt galen match är det. Det är mål x 6, spelare som bärs ut på bår, straffar och ja. Och det är bara första perioden som spelats ännu. Jag hoppas att Leksand vinner, för husfridens skull. Annars bryr jag mig inte så mycket.

Eels - Fresh Feeling

Kommentarer
Postat av: Ninni

Blanda i lite vetemjöl i ströbrödet så fastnar det bättre och sitter fast när du steker snitzlarna

2010-01-15 @ 20:17:53
Postat av: Annapanna

Du är som en skinkschnitzel! :P

2010-01-15 @ 22:59:14
URL: http://anagoesbananas.blogspot.com
Postat av: Kocken

Du måste vända vaddetnuärduhartänktpanera i mjöl först! mjöl, ägg, ströbröd/rivenost/whatever... alltid!

2010-01-16 @ 22:17:13
Postat av: Birgitta

Vad gott det ser ut. Besök gärna min blogg.

2010-01-17 @ 12:36:28
URL: http://biggless.blogg.se/
Postat av: Pernilla

jag har provat med vetemjölsgrejen tidigare men det funkar inte då heller. panering gillar helt enkelt inte mig!

2010-01-17 @ 14:33:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0