Kaka med bullar på.

Helt fantastiskt att klockan snart är fem och det fortfarande är ljust ute. Yaay. Solen skiner dessutom. Det är nästan så att man börjar tro på att det faktiskt kommer att bli vår i år också. Men man ska inte hoppas på för mycket. Först ska det tydligen komma några fler snöoväder. Det är bara för att mina föräldrar ska komma och hälsa på imorgon. Det är alltid dåligt väder när de kommer till Göteborg, det är bara för att de ska kunna ha någonting att klaga på. Annars finns det liksom inte så mycket att klaga på när det kommer till den här stan, så det är ju tur för dem att det finns väder.

Idag har jag bakat en bullkaka. Den var lite för god för mitt eget bästa. Jag som inte brukar tycka om bullar, eller någon av de fyllningarna som den här kakan har. Men tillsammans blev det här förjäkla bra alltså. Jag ska nog ta och skära upp den och stoppa i frysen inför helgens födelsedagskalas, annars har jag en känsla av att den är slut snart.


Bullkaka

24 bitar

50 gr jäst
100 gr smör
4 dl mjölk
1½ dl socker
½ tsk salt
1 ägg
ca 13 dl vetemjöl

Fyllning 1:
3 dl vaniljkräm

Fyllning 2:
100 gr smör
150 gr mandelmassa
1 dl russin

Smula ner jästen i en bunke.
Smält smöret och blanda ner mjölken. Ljumma till 37 grader.
Blanda ut jästen med lite av degspadet.
Tillsätt resten av degspadet, socker, salt och ägg.
Blanda ner vetemjölet, lite i taget. Arbeta ihop till en smidig deg.
Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
Blanda vaniljkrämen till fyllning 1.
Vispa ihop smör och mandelmassa till fyllning 2.
Dela degen i 2 delar. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
Kavla ut  den ena degbiten till en platta lika stor som långpannan.
Lägg ner degplattan i långpannan. Bred på vaniljkräm på plattan.
Kavla ut resten av degen till en platta och bred på fyllning 2. Strö över russin.
Rulla ihop från långsidan och skär i 24 bitar.
Ställ bullarna i rader 4x6 så att det blir snygga rutor när man skär upp kakan.
Låt jäsa i ca 25 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.

Vad avancerat det kändes nu när jag skrev ut det. Det kändes inte alls så avancerat egentligen. Nästa gång skippar jag nog russinen förresten, men det är bara för att jag inte gillar russin i kakor. Konstigt att det är gott annars men blir äckligt i kakor.

Nu ska jag fortsätta med tvättandet, städandet och bakandet. Himla omständligt det här med att fylla år. Tur att man bara gör det en gång om året. Fast det är ju inte förrän på söndag som jag fyller år, och inte förrän på lördag som det blir kalas. Men det är ju fint om man är färdig med tvättandet, städandet och bakandet innan man har kalas. Inte minst för gästerna.

Field Music - Something Familiar

Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Mums, vilka goa bullar!!



Moghrabi finns i de flesta större mataffäarer. Leta bland ris o couscous.



Ja, fisk är ju så gott och så lätt o gott! Tror oftast att det är inbillning när man inte gillar fisk. Börja med milda smaker. Lycka till!!

2010-02-17 @ 21:01:22
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Nej men guuuuuud vad gott! :O Vaniljkrämen där, oh my! Bullar + kaka... Ja, man hör ju själv att det inte kan va annat än gott. SMARR! Jag skulle också vilja komma och hälsa på dig och gå på kalas ;)

2010-02-17 @ 21:46:59
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Grattis i förskott! Jag tycker du kan börja för-fira med bullkakan redan nu. Den låter jättesmaskig, för övrigt.



Alltså det här med chips, jag är så sjukligt besatt av det. Mina regler är att jag får äta chips när det är semester. Som när man är på solsemester och man sitter på balkongen och läser lite efter att ha varit på stranden, duschat bort saltvattnet, och softar lite innan man ska ner på stan och äta - igen..., då äter jag alltid en hel påse chips. Själv. Varje dag. Men påsarna är ju lite mindre i Grekland. Synd att Lays inte tillverkar fetaostchipsen längre... Och så har jag ett tillfälle till för chips, och det är Melodifestivalen. Thank God för deltävlingar.

2010-02-18 @ 20:41:46
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0