Azzi Zam. Azzi Zam.

Den här veckan har vi varit soppfria. Eller inte jag, men Jimmy. Jag fick ju soppa som förrätt igår hos Evelina. Men det är en annan historia. Här hemma har vi däremot inte ätit soppa. Hör och häpna! Istället var jag lite härligt, trevligt, wild n' crazy och lagade persiskt i torsdags. Jag vet inte om det var så persiskt egentligen, för jag är inte så insatt i persisk mat som jag borde vara. Men receptet sa att det var persiskt, så jag håller väl med då.


Persisk ris- och köttfärsröra

För 4 portioner

4 portioner jasmineris
ca 400 gr köttfärs
1 gul lök
1 burk krossade tomater
3 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 burk kikärter (ca 400 gr)
curry
grillkrydda
kanel

Koka riset enligt förpackningen.
Skala och hacka löken.
Fräs lök och köttfärs i en djup stekpanna.
Häll över krossad tomat, tomatpuré och vatten.
Smaka av med kryddorna. Ta för all del mycket kanel.
Blanda ner kikärterna några minuter före servering.
Blanda riset med köttfärsröran.
Servera med en god sallad.

Jag antar att det är kanelen som är det persiska. Gott var det i alla fall. Och väldigt mättande. Så vi har mat för ett helt kompani i matlådor i frysen nu. Det är bra det. En full frys är alltid bra. Såvida det inte är ett tv-program med Stefan & Krister. Då är full frys väldigt mycket mindre bra.

Idag mår jag illa, men det är tyvärr självförvållat så ingen tycker synd om mig för det. Evelina bjöd på 3-rätters igår kväll, sen hamnade vi på Guldheden på förfest och till sist på Nefertiti för lite dansdansdans. Fast det blev inte så mycket dansdansdans för jag kände inte igen någon musik alls. Sen lyckades jag tappa min sko och ramla över ett buskage så jag har fina rivsår på knäna. Så det kan gå när inte ballerinaskorna sitter på. Nu ska jag sätta igång med söndagslångkoket.

Serena-Maneesh - Honeyjinx

Kommentarer
Postat av: Helena S - Bara en kaka till

Persiskt låter på! Jag ska göra raggmunkar ikväll. Så svennebanan som något kan bli. Gott! :-)

2010-04-13 @ 12:53:48
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0