Ditt jobb verkar så mycket bättre än mitt.

10 dagar hann det lilla knyttet gå på förskolan innan hon blev sjuk första gången, så förra veckan var det VAB som gällde för mig. Sen är det ju som så att små barn inte riktigt förstår konceptet med att vara sjuk, då ska man ju ligga i soffan och glo på serier och käka naturgodis. Inte härja runt som en orkan... Nåja. Jag hann kanske inte riktigt med allt det där som jag tänkt hinna med förra veckan, men jag hann ialla fall laga god mat och äta den. Så vi kan väl gå igenom vad vi åt förra veckan då.
 
I måndags var det besök på vårdcentralen som stod på schemat för oss, där fick Ofelia en penicillin-kur utskriven och sen gick vi hem och käkade Nacho Cheese Chicken Wraps, tyvärr hade nog missbedömt hur mycket kyckling vi hade hemma så det blev en himla snål middag. Men gott är det, och enkelt!
 
 
I tisdags gällde det mest att få tiden att gå utan att jag och Ofelia skulle driva varandra till vansinne här hemma, jag är så galet trött på alla lekplatser som finns häromkring just nu så jag vet inte vad jag ska ta mig till... Till middag mumsade vi ialla fall på en kikärtscurrygryta med broccoli och tomater, som serverades med jasminris och myntayoghurtsås. Vi äter nästan aldrig sån där "vanlig" gul curry nuförtiden, men det är ju faktiskt riktigt gott när man inte äter det så ofta.
 
 
I onsdags var det finfint väder, sommaren gjorde något av en comeback och vi tog till vara på det och gjorde en pastasallad med parmaskinka, honungsmelon och andra goda grejer.
 
Solen sken lika mycket under torsdagen också, så jag gjorde det enkelt för mig igen och rostade lite rotfrukter i ugnen, serverade det med rökt kalkon-pålägg och en kall sås gjord på gräddfil, riven ingefära, lite vitlök och en gnutta honung. 
 
Som sagt så är jag ju rejält trött på lekplatserna här i närheten just nu, så i fredags bestämde jag mig för att vi skulle ta en lite utflykt upp till Safjället och äta mellanmål där. Herregud, mördarbacken upp dit alltså. Med barnvagn + barn på 12 kilo i. Det var inte nådigt vill jag lova. Men väl värt det när vi kom upp dit och Ofelia kunde springa runt i skogen hursomhelst utan att jag behövde oroa mig för bilar/bussar/spårvagnar. Sen kom det en kvinna och varnade oss för en arg älgko som strövade omkring där så det blev lite oroligt ändå förstås.... Men ni må tro att fredagsdrinkarna och chili con carnen med nachos som vi åt till middag på fredagkvällen satt fint i magen. 
 
I lördags var köket ett ölbryggeri och jag bjöd bryggmästarna på Pad Thai med Krispig Tofu, receptet hittade jag i den finfina kokboken Mera Vego. Köp den vetja! Jättefin kokbok, med massa enkel och barnvänlig bra vegetarisk mat som inte innehåller massa quorn eller andra köttsubstitut. Alla recept vi har testat ur den hittills har varit jättegoda.
 
 
Igår var det söndag och söndagsstämningen låg som ett grått täcke över hela lägenheten. Jag hade sömnbrist, Jimmy hade chipsbrist och Ofelia hade stimulansbrist. Men sen drog jag igång långkokssäsongen, det är ju faktiskt september så nu får man göra det! Jag inledde med en Gryta Africana som serverades med bulgur, rostade cashewnötter och torkade aprikoser. Satt inte alls dumt i magen. Vi fick inte så himla mycket mer gjort för det förstås, men är magen glad så är ju resten av kroppen glad också. Det vet ju alla.
 
Den här veckan ska jag väl försöka hinna med allt som jag inte hann med förra veckan. Och så ska jag rösta! Glöm inte det hörni. Viktigt viktigt! Jag avslutar med att citera mig själv och en statusuppdatering jag skrev på facebook häromsistens: Kan vi inte bara sluta prata om huruvida invandring är lönsamt eller ej? Det handlar faktiskt om människor. Tänk såhär: Om ni kommer till akuten med erat barn och det är döende, skulle ni tycka det var okej om läkarna börjar diskutera hur lönsamt erat barn är innan de bestämmer sig för om deras liv är värt att rädda? Nej. Jag tänkte väl det.
 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons Kök

Röstat - check!
Långlagad gryta - check!
Mera Vego låter som en sån där vegetarisk kokbok som vi kollat efter, just det där med "köttsubstitut" är vi inte intresserade av utan vill äta vegmat utan quorn. Får väl ta och kika efter den framöver, tack för tipset.
OCh så är det ju på tok för länge sen det åts Phad Thai, det måste fixas.

Kramar

Svar: men då kan jag varmt rekommendera Mera Vego, väldigt mycket bra recept och så är kapitlen indelade i hur lång tid recepten tar att laga och det är ju också smidigt :) så ta och spana in den vetja!
kramar!
Pernilla

2014-09-08 @ 16:18:25
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Kim

Det finns bra grejer med september: 1. Långkok 2. Ny regering. 3. Att du bloggar igen :)
Kram!

2014-09-08 @ 20:40:23
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Kim

Bra grejer med september: 1. Långkok 2. Ny regering 3. Att du bloggar igen :)
Kram!

Svar: och fint väder verkar det som det har tänkt vara också, bara bra grejer!
kram!
Pernilla

2014-09-08 @ 20:41:09
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Ninni

Den där arga älghorn har tydligen varit på Safjället i några månader. En kollega sprang på den i juni redan

Svar: ja, jag såg då inte till den alls, försökte föra mycket väsen så den skulle bli mer rädd för oss än jag var för den och det verkade ju funka :)
Pernilla

2014-09-08 @ 21:36:04
Postat av: Paulina Suonvieri

Mums mums mums!

//hundredkitchenstories.blogg.se

2014-09-09 @ 15:46:43
URL: http://hundredkitchenstories.blogg.se/
Postat av: Emmy

Jag önskar att de någon gång kunde ta och modernisera allas valkampanjer. För att inte tala om dessa valdebatter. När ska de kliva upp ur sandlådan.
Jag har inte röstat ännu, men ska absolut utnyttja min röst imorgon. Jag kommer rösta med mitt hjärta utifrån mina åsikter och inte utifrån några vallöften som kanske inte hålls.

Svar: ja, det är så himla tråkigt när de bara ska hacka på varandra istället för att berätta om vad de själva vill och står för. och så blev det som det blev också, hade kanske varit bättre att låta SD prata om allt annat än invandrarfrågan så det kommer fram att de faktiskt inte har någon aning om någonting...
Pernilla

2014-09-14 @ 03:56:55
URL: http://remsansbistro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0