Nu är din korta stund, det liv du väntat på.

Som jag tidigare nämnt så är jag numera ständig fredagsfikafixare på Jimmys jobb. Det är en himla bra titel tycker jag. Ständig fredagsfikafixare. Ska jag nog skriva på mitt visitkort. Hittills har jag inte utsatt dem för några alltför konstiga receptutsvävningar, man vill ju linda dem runt lillfingret först. Och vill man linda någon runt sitt lillfinger så är det ju vetebröd man ska fjäska med, det vet ju alla. Även såhär i glutenskräckens tid så är det ju få svenskar som tackar nej till en kanelbulle. Nu var det inte kanelbullar jag gjorde till Jimmys arbetskamrater förra veckan utan gifflar. Det är tacksamt för det ser komplicerat ut men är hur lätt som helst. Ett lätt sätt att imponera på folk helt enkelt.
 
Gifflar med apelsinmarmeladsfyllning
 
24 st
 
50 gr jäst
1 dl ljummen mjölk, 37°
1 ägg
½ tsk salt
2 msk strösocker
100 gr smör
8 dl vetemjöl
 
Fyllning:
100 gr riven mandelmassa
1 dl apelsinmarmelad
 
Garnering:
Smält smör
Strösocker
 
Smula ner jästen i en bunke.
Lös upp den med mjölken.
Tillsätt ägg, salt och socker.
Finfördela smöret med händerna i 6 dl av mjölet.
Blanda ner i degvätskan och arbeta snabbt ihop till en deg med resten av mjölet.
Blanda ihop fyllningen till gifflarna.
Dela degen i 3 delar.
Kavla ut till runda kakor.
Sporra ut 8 st trekanter på varje degbit.
Klicka ut fyllning på den bredaste delen av trekanterna.
Rulla ihop till gifflar, börja vid den breda delen och rulla inåt. Lägg på bakpappersklädda plåtar.
Låt gifflarna jäsa i ca 30 minuter.
Grädda på 225 grader i ca 8-10 minuter.
Låt gifflarna svalna.
Pensla med smält smör och doppa dem i strösocker.
 
Det bästa med gifflar är ju att du kan fylla dem med lite vad du vill. Din favoritsylt, vaniljkräm, kanel, nutella osv. osv. Eller varför inte med svampstuvning, nån färskost eller ost och skinka och servera dem till soppa eller ha som ett mumsigt mellanmål? Goda grejer alltså. Allt som är doppat i socker på det här viset är ju livsfarligt. 
 
Annars då? Jo, det är det vanliga. Busy, busy, busy doin' nothing at all. Skoja bara. Jag ska snart på möte. Det är viktigt det här med att gå på många möten som bloggare har jag förstått. Så nu går jag på möten mest hela tiden. Och så fick vi te- och kaffeförrådet påfyllt av svärmor i helgen så jag står också onaturligt ofta och sniffar i det skåpet för det luktar liksom café därinne. Och lite polkagriskokeri. Alla vet ju att polkagriskokeri är världens bästa doft. Tack och hej.
 
Elvis Presley - Suspicious Minds

Kommentarer
Postat av: Malin Hellberg

Jösses vilka fina!

Svar: tack så mycket :)
Pernilla

2014-10-01 @ 11:27:14
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Charlotta

Oooh. Kan du inte frilansa lite som fredagsfikafixaretillgravidCharlotta också? Snällis?

Svar: hoho, jag kan säga till jimmy att han ska svänga förbi dig på lunchen med allt som blev över från deras fikande. och snart kan du få vara min testdocka på allt jag måste lära mig :D
Pernilla

2014-10-01 @ 15:16:48
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: ElinAmanda

Kan intyga att de smakade väldigt bra också ;)

2014-10-01 @ 21:57:38
URL: http://elinamanda.webblogg.se
Postat av: ElinAmanda

Kan intyga att de smakade väldigt bra också ;)

Svar: vad bra :)
Pernilla

2014-10-01 @ 21:57:41
URL: http://elinamanda.webblogg.se
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Vad roligt om du hade fyllt fredagsfikabullarna med svampstuvning....haha!!
Blir inte mycket fredagsfika nuförtiden på min arbetsplats när vi flyttats till kontorslandskap med 50 pers. Jag föreslog att alla skulle baka en vecka om året men ingen nappade. Tråkmånsar!

Svar: ja, det var verkligen ena tråkmånsar! en vecka om året kan man väl kosta på sig? du får väl se till att fixa fredagsfikat du då, kan du göra 3 tårtor till oliver kan du väl slänga ihop fika till 50 pers varje torsdagkväll ;)
Pernilla

2014-10-05 @ 21:31:26
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0