Jag tänker inte ägna hela mitt liv åt att oroa mig.

Nej, det blev inga månadsdrinkar. Tiden liksom rann ifrån mig, så vi tar en vad-vi-åt-förra-veckan istället. Fastän jag knappt lagade någon mat överhuvudtaget på hemmafronten.
 
I måndags gjorde jag någonting som jag tänkte att jag skulle skriva om, men jag kan för allt i världen inte komma på vad denna aktivitet var för någonting. Jag har försökt kolla efter ledtrådar på instagram men där finns bara en bild på en tantkaka, en Ofelia i trädgården och våran middagsmat och jag vet inte om det var något av detta jag syftade på. Till middag lagade jag i alla fall köttfärslimpa som jag plötsligt fick för mig att jag ville ha fyllning i, så jag hackade några soltorkade tomater och blandade med philadelphia och fyllde köttfärslimpan med. Sen serverade jag den med kokt potatis och gräddsås.
 
I tisdags blev det en gammal goding: Kycklingpaj. Den har hängt med i några år nu, första gången jag åt den var när jag bodde med Evelina i Johanneberg. Fast då gjorde vi den med quornbitar eftersom vi skulle bjuda Jolin på den och det går precis lika bra det. Så, byt ut kycklingen mot quornbitar för en vegetarisk version alltså. Och snåla för all del inte med osten.
 
I onsdags var jag hemma hos Charlotta på matbloggsträff med tema vår. Det bjöds på bl.a ramslökssoppa, broccolibiffar, sparris, potatissallad, halloumi- & zucchiniplättar, vinbladsdolmar och mycket, mycket mer. Själv hade jag med mig en fikonkaka, väldigt vårligt. Hrm hrm. Men man tar faktiskt ut fikonträden i trädgården igen på våren!  
 
I torsdags var det tofu-torsdag. Nej, det är ingenting vi brukar ägna oss åt. Jag tyckte bara det lät trevligt. Och så jobbar jag ju på det där med att använda mig av tofu lite oftare. Det blev en tofu- och kikärtscurry med sötpotatis och spenat. Den var väldigt god, men lite svåräten. Svårt att förklara varför, men det var liksom... Kämpigt. Det var kanske helt enkelt bara mättande.
 
I fredags tog vi vårat pick och pack och åkte till Tidaholm för att stanna där hela helgen. Svärmor bjöd på en god kycklinggratäng (från 56kilo-bloggen och jag har försökt leta rätt på receptet där för att länka det men jag orkar verkligen inte leta mer nu, det tar ju 400 år att ladda alla bilder hon har i alla inlägg. Men den var god!)
 
Eftersom det var så fint väder under helgen så fick det bli grillpremiär i lördags. Ofelia passade på att springa runt och leka i trädgården i väntan på maten, men hon ville inte gå av stenplattorna eftersom det är väldigt läskigt med gräs och löv. (Sån jävla stadsbo den där ungen, pinsamt!)
 
I söndags blev det hämtmat innan vi satte oss på tåget hem igen. Jag tog en kycklingrulle eftersom jag inte, hur mycket jag än försöker, kan få mig att tänka att det är gott med köpe-pizza längre. Jag vet ju att jag brukade älska sån där med bea-sås och "oxfilé" men nu känner jag bara... Nej. Tänk om man kunde börja känna så för chips också, då skulle man allt vara as #healthy as it gets.
 
Den här veckan testar vi någonting nytt. Jimmy är tvungen att jobba över varje dag och eftersom vi inte har någon bil (eller ens körkort) så känner jag att det kan bli lite svårt för mig att gå och storhandla, med barn och barnvagn och få med allt hem också. Så jag satte mig och skrev in våran inköpslista på datorn och nu ska vi få matvarorna hemlevererade direkt till dörren i eftermiddag. Det blev konstigt nog inte alls dyrare än vad det brukar bli när vi handlar och leveransen är gratis, men jag känner mig hur lat som helst. Plus att jag ju tillhör de där konstiga människorna som faktiskt gillar att gå i mataffären och klämma på grejer... Så det blir nog inte någon vana, men det är skönt att alternativet finns när saker och ting kör ihop sig.
 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Och tänka bara så bra fikonlöven är att ha till hands för att skydda huvudet mot den starka vårsolen, hur vårligt som helst ju!
Så härligt att det finns fler utan både bil och körkort, vi brukar känna oss väldigt utanför annars (fast H har iofs körkort så han känner sig lite mindre utanför).

Ha nu en härlig vecka så ser vi fram mot nästa veckorapport,
kramar

2014-03-25 @ 17:02:12
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Kim

Jag tycker de är vad-vi-åt-inläggen är ett bra inslag i matbloggsvärlden. Mysigt på något vis.
Jag gillar den rökta tofun. Den smakar lite korv. Och det är ju gott. Fikonkakan var också god, väääldigt god.

2014-03-25 @ 20:34:36
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Nu har jag ju kört matkasse några gånger så antar att nästa steg är att handla annan mat också på nätet. Gillar också att gå i affären och klämma och känna. Men helst utan barn....
Köttfärslimpa ska jag göra i veckan. Gott!

2014-03-25 @ 21:32:28
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Men lille kompis, vaddå gillar inte gräs? Hahahahaha! Om hon bara visste hur gött det är att ligga i gräset en varm sommardag och kolla på blå himmel och moln. Ååååh.

2014-03-27 @ 09:12:29
Postat av: Everlasting

Åh söte-Ofelia! Hon kommer att ändra inställning till gräs snart nog, med trevliga gräsfläckar på kläderna som resultat.

2014-04-05 @ 09:17:23
URL: http://everlasting.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0