Spräck inte min bubbla.

För jättemånga veckor sen var det nyårsafton. En nackdel med att vara först i bekantskapskretsen med att få barn (vilket vi är i Gbg i alla fall) är att alla inbjudningar till diverse galej helt plötsligt kommer bort med posten, så på nyårsafton satt lilla familjen Lindroos/Jonsson hemma i sin ensamhet och grät över champagnen. Eller så klädde vi oss fina och åt jättegod mat helt på egen hand och sedan somnade vissa i soffan framför nya Hobbit-filmen (men cheezes vad han länge han stod och tjötade med den där himla draken, jag var ju tvungen att vila ögonen lite).
 
Vi fokuserar på maten. Eller nej, vi fokuserar på desserten. Alla vet ju att nyårsdesserter är det bästa. Och alla vet ju att Roy Fares är den bästa på desserter. Och fördelen med att ingen vill fira nyår med en är ju att man får behålla hela desserten och äta den varje dag i typ en vecka efteråt också. Så, några veckor senare, våran nyårsdessert:
 
Choklad- & Hallonslices
 
10 - 12 bitar
 
Pajbotten:
100g rumsvarmt smör
3/4 dl socker
1 ägg
3 1/3 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
 
Fyllning:
250g mandelmassa
100g rumsvarmt smör
1 ägg
3 st äggulor
½ dl kakao
 
Hallontryffel:
100g frysta och tinade hallon
200g mörk choklad, 64%
1 dl vispgrädde
½ dl socker
50g osaltat smör, rumsvarmt
 
Dekoration:
Färska hallon
Florsocker
 
 
Börja med pajbotten. 
Sätt ugnen på 190 grader.
Blanda alla ingredienser i en bunke.
Nyp först ihop till en smulig massa med fingertopparna.
Arbeta sedan snabbt ihop till en jämn deg med händerna.
Eller använd en matberedare.
Plasta in degen och låt den vila i kylen 20 minuter.
Kavla ut degen till en ca. 3 mm tjock rektangel och fodra en avlång sockerkaksform med den.
Fodra ända upp till kanten med skär sedan av degen på ca 3/4 höjd. 
Ställ formen i frysen i 30 minuter innan gräddning för att få snygg kanter.
 
Gör fyllningen: 
Riv mandelmassan och blanda den med smöret till en slät massa.
Rör ner ägg och äggulan lite i taget och blanda väl.
Tillsätt slutligen kakaon och rör om ordentligt.
Fördela fyllningen jämt i formen och grädda mitt i ugnen 25-30 minuter.
Låt svalna.
 
Mixa hallonen till hallontryffeln till puré med en stavmixer och passera genom en sil.
Hacka chokladen och lägg den i en bunke.
Koka upp hallonpurén, grädde och socker och häll den över chokladen.
Tillsätt smöret och blanda med en slickepott ihop till en slät tryffel.
Vänd försiktigt ut pajen ur formen.
Häll tryffeln över fyllningen och låt stå i kylen tills tryffeln har stelnat.
Dekorera med hallon och florsocker före servering.
 
Vad har jag gjort annars på sistone då? Ja, det är ju mest en himla massa OS på teve. Så har jag varit på bloggträffa med tema Kärleksfullt Och Glutenfritt. Det var gott. Bejbinen har varit sjuk så det är fortfarande minus på sömnkontot. Och förra helgen sprang jag för första gången i livet en mil! EN MIL! Det är typ aslångt ju. Om man inte känner mig tänker man nu: "Jaha. Jaja." Om man känner mig så tror man troligtvis att jag ljuger. Det gör jag inte, det är det sjukaste. Jag har alltid trott att det bara är superslimmade extremt vältränade människor som kan springa en mil. Men lite snyggtjocka chipsmongon kan tydligen också göra det. Nu vet jag inte vad jag ska göra med resten av mitt liv, nu har jag ju liksom klarat av det omöjliga. Hoho. Lika bra att lägga ner. På fredag blir jag 29 år också. Dags att börja 30-årskrisa. Det kanske är det jag gör förresten, det förklarar ju det här med att jag plötsligt börjat motionera frivilligt...
 
Angel Haze - Deep Sea Diver

Kommentarer
Postat av: Mårtensson kök

1 mil!?! Otroligt, varför gick inte vi in en sån 30årskris?
Men det låter lite sorgligt att era inbjudningar kommer bort i posten, tur att ni kunde plåstra om er med en sådan otroligt fantastiskt smaskig efterrätt!

Kramar till dej.

2014-02-18 @ 22:03:31
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Kjersti

Med den desserten på bordet så har jag LITE svårt att tycka synd om dig, haha! Grattis lite i förskott förresten!!! Inte ska du krisa inte, det tar bara på krafterna. Ha en helt fantastisk födelsedag!

2014-02-20 @ 21:00:07
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/
Postat av: Kim

Bjud mig nästa nyår! Jag har inga barn, men kan bete mig som ett om det så krävs. Det enda jag önskar i motprestation är en Roy Fares-dessert. Eller Roy Fares inkletad i en av hans egna desserter, det är fritt val.
Alla Sagan om ringen-filmerna är en enda stor snarkfest om du frågar mig.
Grattis i efterskott och ENJOY din födelsedagspresent. Kram kram

2014-02-22 @ 10:03:34
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Emmy

Heja heja!!! Tänk rätt vad det är så vaknar du en dag och tycker det är roligt att träna eller rent av längtar efter att få träna!
Nästa år tycker jag att du ska bjuda hem alla och sedan när de kommer så är all mat uppäten och likaså den supergoda desserten, men se till att det finns lite kvar av allt så de förstår vad de har missat.
Pussåkram!

2014-02-22 @ 15:21:33
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Bara att anmäla dig till Gbg-varvet nästa år!!:) Man blir såååå mallig när man rusar (stapplar) i mål!!
Borde vara nyår lite oftare kan jag tycka. Vilken fin-fin dessert. Han kan den där Fares...

2014-02-25 @ 21:49:06
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0