Du skulle kunnat vara min fyrklöver.

Jag är ingen frukostmänniska, har aldrig riktigt förstått mig på de där som går upp en timme tidigare och fixar värsta finfrukosten en vanlig tisdag. Det är jag alldeles för morgontrött för, hade jag däremot haft någon som gick upp och fixade finfrukost till mig så skulle jag ju absolut gärna äta den. Man borde ju egentligen äta helgfrukost på vardagarna, då skulle man ju vara på så himla mycket bättre humör. För några helger sen var jag sådär redig och ställde mig och bakade scones på lördagmorgonen. Och det kan jag säga, att hade jag fått de här nybakade sconesen en måndagmorgon klockan sex så hade jag nog varit bra mycket gladare hela veckan sen. För det var inte bara nybakade scones, det var nybakade c h o k l a d s c o n e s.
 
Chokladscones
 
8 st
 
4 dl vetemjöl
½ msk bakpulver
en nypa salt
50 gr smör
1 dl mjölk
1 ägg
1 msk honung
50 gr hackad mörk choklad
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en stor skål.
Finfördela smöret med fingertopparna i i mjölblandningen.
Tillsätt mjölk, ägg, honung och hackad choklad.
Arbeta snabbt samman till en deg.
Dela degen i 2 delar och platta ut dem till runda kakor.
Lägg dem på en bakpappersklädd plåt.
Skär skåror i scones och nagga dem med gaffel.
Grädda i ca 10 minuter.
Servera med vaniljkesella och en god marmelad.
 
Blir du inte snäll och glad efter den frukosten, då blir du aldrig snäll och glad. Så är det bara.
 
Annars har vi haft en finfin helg i Lidköping. Det var fint väder och vi blev bortskämda med massor av god mat och gott fika. Dock var vi inte så bra på att shoppa på Delicato-outleten, vi kom bara fram till att vi redan har massor av kakor hemma och att vi bara kommer att äta upp allt vi köper ändå. Så istället gick vi till Iitala-outleten och köpte ett Mumin-gosedjur till Ofelia. Det var ju duktigt och hälsosamt av oss, bara sådär för omväxlings skull. Nu ska jag nog fortsätta att chocka kroppen och äta mig ett litet äpple.
 
She & Him - Shadow Of Love

Kommentarer
Postat av: Katarina

Scones är så otroligt gott och till helgfrukosten passar de perfekt. Att ha i choklad också är yummy :)

Svar: hur gott som helst med choklad i!
Pernilla

2013-05-27 @ 15:16:54
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Sara på Vardag.nu

Chokladscones!!!

Svar: Nomnomnom!
Pernilla

2013-05-30 @ 20:51:17
URL: http://vardag.nu
Postat av: sofie mumsfillibaba

WoW! Vem skulle inte vara på topp resten av dagen efter den frukosten. Nomnomnom!

Svar: snäll, glad och hur ambitiös som helst, hela dagen!
Pernilla

2013-05-30 @ 22:09:50
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Nina

Jag älskar saker som har choklad i sig till frukost! Helst bara en massa chokladgodis=)

Svar: hoho, när jag var liten och vi var på gran canaria åt jag chokladmunkar till frukost i två veckor, minns det fortfarande med glädje och får nåt sentimentalt i blicken ;)
Pernilla

2013-05-31 @ 11:07:04
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Everlasting

Den där bilden påminde mig om något otroligt engelskt som jag provade för första gången för en vecka sen: cream tea. Scones med clotted cream och jordgubbssylt alltså, och så te till det såklart. Fast inte chokladscones förstås, det var det ju inte. Hrm.

Svar: jag har aldrig testat cream tea! men det låter ju onekligen som nåt man skulle gilla. chokladscones eller ej!
Pernilla

2013-06-04 @ 22:41:24
URL: http://everlasting.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0