Om du ber mig så kan jag sitta här i tystnad i resten av mitt liv.

Efter förra veckans crème brûlée-katastrof (eller katastrof är väl att ta i, incident säger vi) så kände jag för att baka någonting som inte går att misslyckas med, och som är så jädra gott så det uppväger hela incidenten. Jag skulle vilja säga att jag lyckades väldigt bra med det. Men sen å andra sidan, vad kan bli fel med en kaka som innehåller 600 gram choklad och 375 gram smör? Nej. Jag menar det. Här får ni en riktigt jädra god, glutenfri, snabbgjord, makalös kaka.
 
Mäktiga Mintchokladkakan
 
400 gr mörk choklad
200 gr mörk choklad med mintsmak
375 gr smör
4 st ägg
1 1/3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 170 grader.
Hacka chokladen grovt.
Smält chokladen och smöret på svag värme i en kastrull.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker till ett pösigt skum.
Rör ner den smälta chokladen lite i taget under omrörning.
Blanda tills du har en jämn smet.
Häll smeten i en smord form med löstagbar kant.
Baka i mitten av ugnen i 8-10 minuter, inte längre!
Den kommer att vara ganska lös när du tar ut den men det löser sig.
Låt kakan svalna och ställ sedan in i kylen för att stelna i några timmar.
Servera kakan med vaniljglass.
 
Vill du inte ha mintchokladsmak så ta bara helt vanlig choklad, eller testa med någon annan smak på chokladen vetja. Den är så mäktig den här kakan så jag har aldrig varit med om dess like. Att äta den utan vaniljglass är troligtvis en omöjlighet, och du behöver bara en yttepytte bit varje gång. Det är lite sådär så att jag börjar fundera på om den någonsin kommer att ta slut eftersom vi tar så lite av den varje gång. Fast det gör ju inget om den räcker länge eftersom den är så fruktansvärt god.
 
Nu ska jag fortsätta titta på den fina snön som faller utanför fönstren. Ni kan lika gärna sluta gnälla om att det ska bli vår för det blir aldrig någonsin vår i januari ändå, och då kan det lika gärna vara snö istället för äckelpäckelgöteborgsslask. Sådeså!
 
Jay-Z - I Just Wanna Love U (Give It 2 Me)

Kommentarer
Postat av: Kim

JÄVLAR vilken fet kaka! (som kidsen skulle sagt). Ser nästan lite tryffel-ig ut... Mmmm-hhhmmmm.

Svar: den ÄR lite tryffelaktig. mmmmm. tryffelaktig. mmmm. fet.
Pernilla

2013-01-15 @ 21:27:52
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Jösses!! ge mig!! NUUUUU!!!

Svar: det finns en bit kvar i kylen, skynda dig hit!
Pernilla

2013-01-15 @ 21:49:24
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons Kök

Vilken revansch till kaka, herrejisses, man blir ju mätt bara av att läsa receptet:)

Svar: yes! ska det vara så ska det vara annars så får det vara heter det ju :)
Pernilla

2013-01-15 @ 22:05:55
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Amy's piece of cake

Ojoj, låter som en riktigt mäktig kaka!
Du... jag vill ändå ha vår... så det så. ;)

Svar: det blir vår efter 21'a februari för jag vill alltid ha snö på min födelsedag ;)
Pernilla

2013-01-16 @ 22:50:40
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Charlotta

600 g choklad?! Holy crap! Det är Leila-varning på det, hoho. Kommer ihåg när jag skulle baka en av hennes cheesecakes och ba "vaddå en vit chokladkaka, ner i alla den här smeten?! Den är ju redan maxad". Men ja, ska det va så ska det va.

Svar: man känner sig ju så sjukt hälsosam när man står och smälter 600 gr choklad och 375 gr smör i en kastrull också, hoho :D
Pernilla

2013-01-16 @ 23:08:15
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Emmy

O.M.G.!!! Vad är detta för ett chokladspäckat chokladkakemonster?! Om inte denna stillar ett chokladsug då vet jag inte.

Svar: ja, om inte denna stillar chokladsuget då har man nog allvarliga problem ;)
Pernilla

2013-01-20 @ 00:18:55
URL: http://remsansbistro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0