Hon kommer och går.

För några veckor sen utlyste Ann en tävling på facebook om vem som ätit den godaste middagen den dagen, sen utlyste hon sig själv till vinnare också med broccolisoppa och äppelpaj till efterrätt. Vad vi åt till middag just den dagen minns jag inte, men vi hade äppelkaka till efterrätt. Det minns jag för att Ann då tyckte att jag var så lustig som bakar äppelkakor fast jag inte ens tycker om det.
 
Ja, det är ju lite lustigt men jag tänker som så att eftersom alla andra i världen tycker om det så måste det ju vara mig det är fel på. Alltså fortsätter jag att testa olika sorters äppelkakor i jakten på någon som jag kommer att gilla. I somras gjorde jag ju en äppelkaka med honung och valnötter som jag faktiskt tyckte om, och den här lilla äppelkakan jag gjorde senast var faktiskt också helt okej. "Den är så fluffig!" som Jimmy sa. Det var den också. Fluffig och fransk. Hur bra låter inte det?
 
Fransk äppelkaka
 
1 msk citronsaft
1 msk socker
2 dl vatten
4-6 st äpplen (beroende på hur stora de är)
 
Mandeltäcke:
100 gr smör
1½ dl socker
1 citron, rivet skal från
2 äggulor
2 dl sötmandel
2 äggvitor
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och halvera äpplena.
Häll citronsaft, socker och vatten i en vid kastrull.
Lägg ner äppelhalvorna också.
Låt äpplena mjukna i citronvattnet på svag värme.
Lyft sedan över äppelhalvorna i en smord pajform.
Skålla, skala och mal mandeln.
Vispa smör och socker till mandelsmeten poröst.
Tillsätt citronskalet och en äggula i taget under vispning.
Tillsätt den malda mandeln.
Vispa äggvitorna till hårt skum i en annan bunke.
Vänd sedan ner dem i mandelsmeten.
Bred ut mandelsmeten över äppelhalvorna.
Grädda i 15 minuter.
Servera äppelkakan med vaniljsås eller vaniljglass.
 
Lite mer pill än en vanlig smulpaj, men ni vet ju vad jag tycker om vanlig smulpaj. Inge kul! Då pillar jag hellre lite mer och får en god fransk äppelkaka istället. Men så är jag ju lite knäpp också.
 
Inatt till exempel drömde jag att jag var en tecknad björn i Djungelboken som skulle bli kompis med Baloo, eftersom Baloo var deprimerad och behövde en kram. Mycket har jag drömt i mina dagar, men en tecknad björn har jag då aldrig varit förut. Nåja. Det är ju bättre än att drömma mardrömmar och vakna skrikandes.
 
Imorgon är det fredag! Då får ni inte missa att titta när Calle kör hem ett VM-guld till Sverige i stafetten. Han är från Sågmyra. Just sayin'. Vi är ju ganska bra på det mesta vi som kommer från Sågmyra. Det är vi faktiskt. Just jag kanske inte är så himla bra på att åka längdskidor, men jag är väldigt bra på bingo! Nu ska jag dricka te, äta kvällskaka och titta på How I Met Your Mother.
 

Kommentarer
Postat av: Ann

Fast sen ändrade jag ju mig när jag väl hade ätit maten, för broccolisoppan blev inte ens god. Andreas måltid med en påse chips vann ju till sist. Jag tycker du är riktigt lusig!! Och lusigt att vi ses på lördag, det är ju om jättekort tid!

Svar: nu har jag i alla fall avlusat mig!
Pernilla

2013-02-28 @ 20:52:53
URL: http://www.tidensmelodi.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Fluffig äppelpaj. Inte så dumt!

Svar: inte dumt alls, mycket bättre än smulig ;)
Pernilla

2013-02-28 @ 21:39:00
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Lisa

Varken jag eller min man gillar faktiskt äppelpaj heller så helt ensam är du inte. :)
Trevlig helg!

Svar: puh, det var skönt att höra, då kanske det inte är mig det är fel på trots allt ;)
Pernilla

2013-03-01 @ 16:01:29
URL: http://lisoball.bloggplatsen.se
Postat av: Mårtenssons kök

Fluffigt och franskt, låter finfint det! Tror säkert du hade fått en deprimerad Baloo på gott humör snabbt, inga problem!

Kramar

Svar: ja, åtminstone om jag bjudit honom på fransk äppelkaka. bättre än myror!
Pernilla

2013-03-01 @ 17:36:13
URL: http://martenssonskok.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0