Ditt inre odjur sliter hjärtat ur kroppen på dig.

Jag förstår att ni blir lite oroliga över hur mycket chips jag äter och tror att jag kanske inte riktigt får i mig allt det som jag behöver. Men det behöver ni absolut inte vara oroliga för, jag har ätit kvällskaka också så det går ingen nöd på mig! När vi var hos Kim på tantträff i torsdags så började vi av någon anledning diskutera cocktailbär och huruvida någon överhuvudtaget använder dessa läskigt färgglada väldigt sockriga bär nuförtiden. Då kunde jag minsann glatt berätta att jag använt såna tidigare under veckan, men det ska erkännas att det nog var första gången i hela mitt liv. Vad bakar man då när man har användning för såna konstigheter undrar ni. Jo, såna här godingar:
 
Schwarzwaldmuffins
 
12 st
 
115 gr smör
1¼ dl socker
2 ägg
2 1/3 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 msk mjölk
90 gr hackad mörk choklad
50 gr torkade körsbär
 
Glasyr:
100 gr mörk choklad
1 dl vispgrädde
12 glaserade körsbär (cocktailbär)
 
Sätt ugnen på 180 grader.
Vispa ihop smör och socker till en vit, pösig smet.
Tillsätt äggen, ett i taget.
Rör ner mjöl och kakao.
Häll i mjölken och blanda väl.
Vänd till sist ner den hackade chokladen och de torkade körsbären.
Fördela smeten i muffinsformar och grädda i 20 minuter.
Låt muffinsen svalna.
Hacka chokladen till glasyren och lägg i en skål.
Värm grädden i en kastrull tills den nästan börjar koka.
Häll grädden över chokladen i skålen och rör till en slät smet.
Låt glasyren svalna och tjocka på sig lite.
Garnera muffinsen med glasyren och glaserade körsbär.
 
Mmm. Så himla gott. Okej, just de glaserade körsbären är kanske inte så himla goda. De smakar mest sött och konstgjort, men de är fina att titta på. Jag hittade torkade körsbär bland annan torkad frukt, russin och sånt på Ica Maxi. De glaserade körsbären finns bland bakgrejerna.
 
Idag är det en sån där dag då man mest vill sitta inne under en filt och göra ingenting. Hu, vilket trist väder. Snöblandat ösregn. Och när jag säger sitta inne under en filt menar jag lägga mig i sängen och sova i 3 dygn. Ofelia har fått en ny ovana med att vakna 05.00 och tycka att det är läge att diskutera krisen i Mali. Eller vad det nu är hon pratar om, jag förstår inte hennes Mölndalsdialekt riktigt. Men jag antar att det är någonting sådant viktigt eftersom hon så nödvändigt måste prata om det vid den tiden på dygnet. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: INGENTING är så viktigt att det måste diskuteras innan 10.00 på dagarna.
 
My Bloody Valentine - Only Shallow

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Väldigt piffigt med bäret på toppen!

Svar: yes, jag kände mig väldigt desperate housewives när jag pyntade dem faktiskt :)
Pernilla

2013-02-04 @ 20:55:59
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons Kök

Precis så är det säkert med de där bären, de är ju väldigt vackra att titta på men när de hamnar i munnen... not so much:)

Svar: en kompis till jimmy som fick smaka dem trodde inte ens att de gick att äta, han trodde att det var någon plastdekoration som låg där ovanpå muffinsen...
Pernilla

2013-02-04 @ 21:09:18
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Charlotta

Hahaha. Där kom de, de små självlysande och baranaturligaingredienser-bären.

Svar: naturliga konserveringsmedel och olika naturliga sorters socker. mmmm!
Pernilla

2013-02-05 @ 19:50:42
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Kim

Ha ha där är de ju de läskiga bären. Tur för dem att de är snygga, annars hade man ju inte kunnat ha dem till nåt.

Svar: det finns säkert nån stackars gravid människa som har cravings efter såna där läskiga bär...
Pernilla

2013-02-07 @ 19:25:12
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Emmy

Jag har en burk cocktailbär och jag kan inte för mitt liv begripa när jag köpt dem. Blev verkligen en söt detalj på muffinsen. Skulle jag nu inte baka dina godingar kanske jag kan baka till bröstcancerdagen, då kan jag göra ett par rosa-röda-bröst-cupcakes med mina bär.

Svar: ja, de står sig ju garanterat till oktober iaf, och säkert i flera år till efter det. fräscha bär det där ;)
Pernilla

2013-02-07 @ 21:57:15
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Amy's piece of cake

Körsbären är vackra men du har rätt... inte så gott... men muffinsen ser ljuvligt goda ut... me want NOW...!

Svar: nej, inte gott alls, men fina att se på :)
Pernilla

2013-02-08 @ 19:34:33
URL: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0