Känner mig som en fånge i denna mystiska värld.

Sådärja, nu är vi hemma igen från våran lilla miniturné med några dagars stopp i Tidaholm och några dagars stopp i Lidköping. Jag firade för första gången i livet jul utan min familj (min mamma och pappa och brorsorna-familj alltså) vilket faktiskt inte alls var särskilt farligt. För min del, jag tror det var värre för min Storebror som skickade mig ett sms med det enkla budskapet: "Skjut mig" på julaftonskvällen. Men för egen del: helt okej!
 
Men nu är julen slut (det har jag sett på instagram) och vi blickar framåt mot det nya året, och främst nyåret. Då ska det ätas och njutas och unnas innan det är dags för den stora tränings- och fastemånaden januari då vi alla startar våra nya hälsosamma liv. Yay! Jag tycker att vi ignorerar den där dumma januari ett tag till och fokuserar på vad ni ska äta till dessert imorgon istället. För om ni fortfarande inte riktigt har bestämt er så kommer jag med ett jädrigt gott tips här. Vi åt den här ljuvliga lilla saken på Jimmys födelsedag i höstas, och det är världens bästa Roy Fares som ligger bakom receptet och det är helt galet gott:
 
Vit Chokladmousse Med Mandarinkompott
 
för 2 portioner
 
Mandarinkompott:
4 st mandariner
½ vaniljstång
2/3 dl mandarinjuice
1½ msk socker
½ lime, färskpressad saft
1 stjärnanis

Digestivecrumble:
3 st digestivekex
25 gr smör
1 tsk vaniljsocker
¼ tsk bakpulver
1½ msk socker

Vit Chokladmousse:
55 gr vit choklad
1½ dl vispgrädde
2 st äggulor
1½ msk vatten
1½ msk socker
 
Mandarinkompott
Skala mandarinerna med vass kniv så den vita hinnan följer med.
Filea varje klyfta och lägg dem i bunke.
Dela vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och lägg dem och stången i en kastrull.
Häll i mandarinjuicen, socker, limejuice och stjärnanis.
Koka upp. Plocka ur vaniljstång och stjärnanis.
Häll vätskan över mandarinfiléerna och ställ åt sidan. 
 
Digestivecrumble
Sätt ugnen på 180 C.
Krossa kexen till smulor.
Blanda med allt annat i en bunke och nyp ihop till en smulig deg.
Strö ut på en bakplåtsklädd plåt och in i ugnen ca 10 min
. Låt svalna.
 
Mousse
Hacka och smält chokladen i vattenbad.
Vispa grädden medelfast. 
 Lägg äggulor i bunke.
Koka upp vatten och socker och rör om tills sockret har lösts sig.
Häll den varma sockerlagen i en tunn stråle ner i bunken
samtidigt som du kraftigt vispar med elvisp.
Fortsätt vispa tills det blir skummigt och fast.
Vänd ner grädden och rör om väl. 
 
Varva crumble och mousse i serveringsglas.
Låt stå i kylen ca 1 timma.
Toppa med mandarinkompotten.
Garnera ev. med stjärnanis precis innan serveringen.
 
Imorgon ska vi äta en annan av Roy Fares godsaker, men det får jag återkomma med lite senare eftersom jag inte gjort den ännu. Vill ni ha tips på andra goda nyårsdesserter så kan jag föreslå denna fantastiska Chocolate Creamdream Pie som vi åt förra året. Eller varför inte Den Makalösa Godiskakan som vi åt 2011. För att inte glömma Apelsinchokladkakan från 2010 eller den Frusna Citrondesserten från 2008.
 
Nu ska jag ta en liten kik runt och titta vad resten av matbloggsvärlden tjockat i sig under julhelgen. Själv träffade jag en ny bekantskap i Cheez Starz, det var en härlig ny vänskap. Kanske inte i klass med Cheez Heartz men nästan, funkar som reservkompis liksom.
 

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Nu har jag ju redan bestämt nyårsdesserten så jag får nog unna mig denna dessert en annan dag;)

Svar: det kan ju bli tjugondedag knut-dessert! det har man väl? man måste ju ha dessert om man ska orka städa bort julen!
Pernilla

2013-12-30 @ 23:33:17
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Tina N

Roy verkar ha samma inställning till efterrätter och kakor, som du och jag. Det ska vara sött och gott och mycket! ;))

Jag ska ta det lite lagom i januari istället...större chans att lyckas resten av året då. I varje fall för mig! ;)

Gott Nytt År/Kram

Svar: ja, jag säger som jamie oliver: det är ingen idé med en nyttig dessert, vill man vara nyttig får man skippa desserten!
roligare att börja i februari, då finns det mer plats på gymmet och mer nyttig mat kvar i mataffären för då har resten av befolkningen slutat banta och börjat äta semlor istället ;)

kramar!
Pernilla

2013-12-31 @ 11:57:04
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Dom där stjärnorna stod vi och velade över i affären, men valde faktiskt den trygga vägen och tog med hem en påse hjärtan istället, tack och lov då alltså. För när det kommer till snacks i den sorten så vet vi vem vi kan lita på, världens bästa prinsessa!

Nu önskar vi dej en riktigt bra kväll, ett gott slut och ett gott nytt hoppas vi också att du får.
Kram på dej!

Svar: fast stjärnorna var absolut inte äckliga, så ni hade inte blivit besvikna av dem heller. men hjärtan är ju ändå hjärtan!
hoppas ni hade ett fint nyår och har haft en fin början på det nya året! kramar!
Pernilla

2013-12-31 @ 15:46:15
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

I skrivandets stund har familjen gett sig iväg på nyårsfirande och sjäkv räknar jag ned tills jag ska jobba. Det kändes okej fram tills alla klädde sig fint och jag började bli sugen på frinkar med tomtebloss i.... Jag ska banne mig se till att fira imorgon. Då får gärna din cateringfirma komma med lite dessert!
De där stjärnorna smakade jag också under julen, men hjärtanen vinner.
Jag som inte bara tränar i januari kan blir grymt irriterad på alla som dyker upp och gör det trångt när det nya året börjar. Jag inte emot att folk tränar, men de kanske kan sprida ut det på mer än 1-2 månader.
Ha nu en riktigt fin nyårsafton så ses vi 2014 och även på riktigt hoppas jag. Puss och kram.

Svar: hahaha, jag hade en kompis som jobbade på gym förut och då hade hon semesterförbud i januari för att de alltid hade så fullt upp då. så himla knäppt egentligen. var ute och sprang nyss (i ösregn, baaah! men då får man väl en medalj?!) och jag brukar möte kanske 1-2 pers under hela rundan annars, nu hade jag mött 3 pers redan innan jag kommit upp för första backen utanför vårat hus. vi får se om de är kvar i februari!
ja, hjärtanen vinner alltid! jag skulle nog vilja testa dem båda samtidigt för att se vad det är för skillnad egentligen för det kunde jag faktiskt inte säga, kunde bara säga att hjärtanen är godast ;)

kramar!
Pernilla

2013-12-31 @ 19:31:10
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Kim

Åh Roy, han är så... så snygg.. eller jag menar duktig såklart. Och kan det här med efterrätter: more is more!
Nu hoppas jag vi ses snart i flamingofredagsanda! Gott nytt år och kram

Svar: snygg och duktig. och upptagen. och så saknar vi vissa attribut som han uppskattar hos en människa. fast å andra sidan, du och jag är ju också snygga, duktiga och upptagna så det är väl inget att sörja över!
hoppas det nya året börjat finfint! kramar!
Pernilla

2014-01-03 @ 13:33:59
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0