Jag blir hellre bortglömd än ihågkommen som den som gav upp.

Förra veckan var jag hemma hos Charlotta på ostkalas, där vi bland annat lärde oss att nutella är en ost. Vi lärde oss också att man blir väldigt, väldigt, väldigt mätt när (nästan) allting som serveras innehåller ost och att jag tydligen inte alls förstår vad som menas med ostkalas. Att övertala sällskapet om att nutella är en ost var visserligen inte så svårt, men hur jag tänkte då jag också tog med mig en cole slaw helt utan ost är det ingen som vet. Vad jag däremot vet är att den tog slut, så jag tror inte att det gjorde så mycket att den var helt utan ost, den innehöll ju en himla massa annat gott:
 
Ananas Cashew Cole Slaw
 
till ca 8 pers
 
1 dl majonnäs
½ dl äppelcidervinäger
1 tsk sesamolja
½ tsk råsocker
ca 8 dl strimlad vitkål
1 zucchini, grovriven
3 st strimlade salladslökar
1 st finhackad grön jalapeño
½ färsk ananas, skuren i bitar
2 msk kokosflingor
färsk koriander
rostade & saltade cashewnötter
 
Rör ihop majonnäs, vinäger, sesamolja och socker i en stor skål.
Lägg ner vitkål, zucchini, salladslök, jalapeño, ananas och kokosflingor i skålen.
Blanda alltihopa riktigt ordentligt.
Ställ in i kylen i några timmar.
Toppa med koriander och några nävar cashewnötter precis innan servering.
 
Tack för bilden Linda! (Inte ens ta ett eget foto på det jag har med mig kan jag göra, helt hopplös.) Hursomhelst, testa denna. Till pizzan eller hamburgaren eller bara som tillbehör till vilken maträtt som helst när du tröttnat på din vanliga sallad. Tycker du att det är lite för mycket vätska i skålen när den stått någon timme i kylen så kan du bara hälla upp den i ett durkslag och låta den rinna av och sedan lägga tillbaka den i skålen igen.
 
Annars så fortsätter vi kämpa med förkylningarna här hemma, Ofelia fick en helt ny garderob i helgen då hennes farmor och faster var på besök, i måndags var vi på BVC på något försenad 10-månaderskontroll och nu väger lilltjocken minsann 8,7 kg så det kan hända att hon når 10-kilosgränsen lagom till 1-årsdagen! Nu ska jag dricka te och så håller jag på att dö av chipsbrist, det är antingen det eller så har jag fått stigmata nu igen.
 
Refused - Tannhauser/Derrive

Kommentarer
Postat av: Plommonet

SÅ GOD! :D
Var det zucchini i... och kokos?! Herrejösses. Jag bara konstaterade att det var gött och lassade in. Ananas och vitkål och koriander märkte jag av i alla fall! :)

Svar: haha, japp, riven zucchini och visserligen ganska lite kokos så det var inte så konstigt att du missade det, skulle jag också ha gjort om jag inte vetat om det :)
Pernilla

2013-08-28 @ 17:48:26
URL: http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/
Postat av: Sara på Vardag.nu

Jo tack coleslaw kan man ju göra på det mesta men den här versionen var ju ny. Ananas och kokos och grejer. I like! Koriandern plockar jag bort som en liten unge... :)

Svar: jag är som du med koriander! men här gick det faktiskt bra... eller så var det för att koriandern låg överst och jag tog efter alla andra så den redan var bortplockad ;)
Pernilla

2013-08-31 @ 09:59:30
URL: http://vardag.nu
Postat av: Kim

Du, den var sjukt god! Ska genast hitta ett bra tillfälle att göra den.

Krya på er!

Svar: middag är ett bra tillfälle! eller kanske till och med frukost?
Pernilla

2013-08-31 @ 10:52:54
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Linda

Supergod cole slaw och jag gillade till och med koriandern i, trots att jag inte tycker om det egentligen. Jag tror att det var ananasen som gjorde koriandern till en bra kompis just här.

Det är ju oftast många andra som tar bilder på våra träffar, så jag tycker du gjorde helt rätt i att äta istället för att fota =)

Krya på er!

Svar: nej, jag gillar ju inte heller koriander i vanliga fall, men det funkade ju konstigt nog i denna.. eller så fick jag bara ingen koriander i min portion...
haha, ja, det gäller ju att prioritera rätt ;)

kramar!
Pernilla

2013-09-01 @ 13:19:23
URL: http://livsaptit.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0