Du har svart bälte i att snacka skit.

"Pernilla, den stackaren, får hon aldrig någon paj längre?" Kanske ni har suttit där hemma och funderat på. För det är ju inte som att ni har viktigare saker att fundera på, det kan jag aldrig tänka mig. Väldigt omtänksamt av er att tänka så på mig, och jag får faktiskt paj emellanåt. Eller får och får, det är ju jag som lagar maten i det här hushållet så om jag vill ha paj så får jag ju laga mig en paj. Och det gjorde jag häromsistens. En riktigt god paj dessutom. Jag fuskade lite och använde filodeg som botten, men kompenserade upp det med ett fylla pajen med sparris. Älska sparris! Och så har jag lärt mig att om du vill ha en riktigt krämig paj så ska du använda keso i äggstanningen, blir hur fint som helst!
 
Filodegspaj Med Sparris
 
Botten:
ca 10-12 ark filodeg
olja att pensla med
 
Fyllning:
Ett knippe sparris
2 st pressade vitlöksklyftor
ca 50 gr ruccola
6 st cocktailtomater
4 ägg
250 gr keso
salt
peppar
riven ost
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Tina filodegen något.
Pensla filodegen med olja i lägg i en pajform.
Skär bort det överflödiga som hänger över kanten.
Skär sparrisen i bitar.
Fräs sparris och pressad vitlök i smör i några minuter.
Dela tomaterna på mitten.
Täck pajbotten med ruccola och tomater.
Lägg över sparrisfräset.
Blanda ägg och keso och krydda med salt och peppar.
Häll över pajbotten.
Strö över riven ost.
Grädda i mitten av ugnen ca 35 minuter.
Servera med en god sallad.
 
Sådär. Nu har ni ett gott pajrecept att tillaga i helgen. Eller någon annan dag när ni är sugna på paj. Det är man ju nästan alltid, så det är lika bra att ni lagar den så snart som möjligt.
 
Annars då? Jo, det är fredag. Jag inledde helgen med att ta en långpromenad i regnet till Gunnebo Slott och fika riktigt gott fika tillsammans med Charlotta. Och Ofelia såklart, men hon tuggade mest på bordet. Gunnebo Slott alltså, bor ni i Göteborg med omnejd och inte har varit där ännu... Åk eller gå dit! Så himla mysigt fik med bara hembakta, ekologiska grejer. De har dessutom helt ekologisk lunch som är helt tillagad med saker som de odlat själva, det vegetariska är själva huvudrätten och sen finns det kött som tillbehör om du vill ha det.
 
I helgen är det ölmässa här i stan så min sambo kommer jag nog inte se så mycket av, men vad gör väl det när Skavlan har finbesök av både Håkan Hellström och Jamie Oliver på samma gång. Och så less jag är på människor som FORTFARANDE gnäller om att Håkan sjunger falskt. Ni har sagt det i 12 år nu, kom med nåt nytt för tusan. Ni kan väl åtminstone gnälla om att han är långhårig eller nåt sånt? Förnya erat gnäll!
 

Kommentarer
Postat av: Kim

Freakin love Gunnebo! Det bästa är när kavlarna är alldeles små (borde väl vara typ nu??) så man kan titta på dem, peka och åååååaaa och oooooa.

Sparris alltså, vansinnigt gott!

Svar: vi tittade faktiskt inte på djuren, vi bara fikade och fikade, men ja, de borde väl vara i alldeles lagom gulleålder just nu? kanske får lov att gå dit snart igen då, och fika ännu mer :)
Pernilla

2013-04-12 @ 20:26:15
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Emmy

Keso och ägg som äggstanning är bästa i pajer. Inser hur länge sedan vi åt paj. Och Berra har inte ens klagat. Det brukar han göra när han inte fått paj på länge.
Jag kom in i Skavlan för sent och missade Jamie! Såg dock en smått långhårig snubbe i slutet. Han sjöng iaf inte mer falsk än mina barn.

Svar: åh, då måste du ju se reprisen eller på play. det var ju roligaste skavlan på länge, mest för att håkan är så dålig på engelska och jamie är så söt :)
men hallå, paj minst en gång i veckan ju! PEGIV-dieten kallas det!
Pernilla

2013-04-12 @ 23:36:51
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Erika

Vilken smarrig paj!

Ja, Gunnebo är toppen. Vi åker alltid dit på våren och fikar.

Håkan är en stor favorit hos många och det är ju inget som borde störa någon annan. Falskt eller inte så har jag inga problem med att andra gillar honom. Det är ju som med allt annat. Olika smak bara. Ha en fin dag!

Svar: jättegod paj!
vi bor med alldeles lagom långpromenadsavstånd till Gunnebo, ändå var det faktiskt första gången som jag fikade där i fredags, men definitivt inte sista :)
Pernilla

2013-04-13 @ 08:22:23
URL: http://www.erikasfunderingar.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons Kök

Pust, då kan vi andas ut nu när vi ser att du fått paj! Vilken tur:) Okej då, vi håller kesotipset i huvudet tills det blir paj i vårt kök, tackar tackar, krämigt är bäst!

Såg en snutt av Skavlanprogrammet igår, tyckte faktiskt att det var riktigt bra för omväxlings skull. Ett tag tyckte vi det blev lite långtråkigt så det var ju en bra förändring:) Av Håkan såg vi bara om hans frukostvanor och hans sång, att han skulle sjunga falskt är inget vi någonsin har tänkt på?
Men den där tjejen som skulle vara så vida berömd hade vi inte en anings om vem hon är och det är något som blir jobbigt... plötsligt känner man sig lastgammal!

Ha det gött,
kramar

Svar: ja, glöm inte keson! det blir så bra, så bra :)
jag har faktiskt inte sett på skavlan på länge, just av den anledningen ni säger, den kan bli ganska tråkigt. men med håkans dåliga engelska och gulle-jamie så blir det ju riktigt underhållande ;) jag vet att den där tjejen hade en hit för kanske 8-10 år sen, ni skulle säkert känna igen den om ni hörde den, men jag visste inte att hon fortfarande höll på.... så jag är nog också lastgammal isf ;)

Kramar!
Pernilla

2013-04-13 @ 18:03:26
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilket bra tips om keso! Ska läggas på minnet :)

Svar: gör det, det blir så krämigt och gott!
Pernilla

2013-04-13 @ 19:07:49
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Johanna/Delikatessboxen

Ja det måste jag prova!

Svar: gör't!
Pernilla

2013-05-08 @ 18:21:56
URL: http://www.delikatessboxen.se/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0