Hon gör mig så illa och sedan ger hon mig värktabletter.

Blogg schmogg. Så känner jag idag. Men jag åt en sån god auberginegratäng igår så jag tänkte att jag skulle vara trevlig och blogga om den i alla fall. Tyvärr insåg jag nu när jag förde över bilderna på den in i datorn att de ser ut som... Ja, inte ser de särskilt apitliga ut i alla fall. Men nu kan ni väl bara ignorera det och laga den här goda auberginegratängen i alla fall, ni kommer inte att ångra er. Jag lovar.
 
Auberginegratäng

för 4 port
 
1 aubergine (på ca 400 gr)
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 tärning grönsaksbuljong
3 msk tomatpuré
oregano
paprikapulver
cayennepeppar
1 frp Kelda Mild Ostsås
 
Skär auberginen i ca 1 cm tjocka skivor.
Lägg ut dem på hushållspapper och salta dem.
Låt ligga och dra i ca 20 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Fräs löken mjuk i smör i en kastrull.
Häll över krossad tomat, tomatpuré och krydda efter behag.
Låt koka ihop ett tag.
Varva tomatsås, aubergine och ostsåsen i en smord ugnsform.
Avsluta med ostsås.
Grädda i ca 45 minuter.
Servera med en god grönsallad.
 
Ja, receptet är från arlas hemsida från början. Det förstod ni kanske på ostsåsen. Gör egen ostsås om ni vill, så ambitiös orkade jag inte vara igår. Mest för att vi inte har så mycket ost hemma för tillfället. Men lite grann för att jag är lite lat av mig emellanåt också. Jag har byggt om receptet lite eftersom vi gillar saker som smakar lite mer här hemma.
 
Nu ska jag göra ingenting. Möjligtvis kanske ta en rocky road-muffins. Jag kom nyss fram till hur skönt det är att vara en sån där människa som nästan aldrig går i jeans. Alltså äger jag inga "smal-jeans" och behöver aldrig någonsin tänka på att jag måste komma i "smal-jeansen" igen. Sug på den ni Aftonbladet!
 
Timo Räisänen - Endeavor
 
(för det känns så väldigt fint att timo äntligen släppt ett nytt album. det var bannemej på tiden och det behövde jag, tack timo!)

Kommentarer
Postat av: Tina N

Ja, så är det med vissa recept. De gör sig helt enkelt bättre i munnen, än på bild! ;)

Svar: haha, ja verkligen, här berodde det nog visserligen en hel del på fotografen också ;)
Pernilla

2012-09-20 @ 18:30:32
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Har gjort en liknande gratäng! Aubergine med ost är en mycket god kombo!

Svar: ja, det är det verkligen, och mättande också :)
Pernilla

2012-09-20 @ 21:08:08
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Amy's piece of cake

Aubergine gillar jag i alla former, främst ugnsgratinerad!

Bilder har en tendens att ibland bli riktigt dåliga... undrar om det är linsen som är framme och naggar lite i kanten på den ;)

Svar: ja, jag försöker få jimmy att börja tycka om det också men det går inte alls som jag vill så det blir inte att vi äter det så ofta som jag skulle vilja ändå... men men, hellre sällan än aldrig!
Pernilla

2012-09-20 @ 22:05:59
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: sofie

Såg ett recept på auberginegratäng som jag blev sugen på att göra, fast på zucchini. Borde väl funka!

Svar: alltså, min hjärna funkar verkligen inte nu för jag tänkte att det blir ju svårt för att zucchini är så "tunt" och sen insåg jag ju att det bara är att skära den i tjockare skivor... har alltid trott att det här med gravidhjärna är en myt, men idag gick jag vilse i nordstan...
Pernilla

2012-09-20 @ 22:18:20
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Men hördu, Peepee, vad sägs om lunch nästa vecka? Soffan är på!

Svar: ja! alla dagar utom tisdag och onsdag passar mig!
Pernilla

2012-09-21 @ 10:02:18
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Mårtenssons kök

Bygga om och renovera recept är en väldigt trevlig sysselsättning, precis som att äta kakor i mjukisbrallor!

Ha en smaskig helg, fina prinsessan
Kram

Svar: hehe, fast jag äger ju inga mjukisbrallor heller, men äta kakor i klänning eller kjol, det gör jag så ofta jag kan! :)
tack detsamma till er! kramar!
Pernilla

2012-09-21 @ 18:57:24
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Emmy

Jag är den enda i vår familj som äter aubergine frivilligt. Till och med Berra får jag muta en aning. Just i gratänger med mycket och är det ruggigt gott.

Svar: vad knasiga folk är! aubergine som är så gott, och så kan man ju göra så mycket med dem också...
Pernilla

2012-09-22 @ 13:11:21
URL: http://remsansbistro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0