Han väntar på att hon ska förstå, men det förstår hon inte alls.

Ni trodde väl inte att jag glömt av löftet om att jag ska tjata sönder er när det kommer till soppor i höst? Nej, för det har jag verkligen inte. Här ska det minsann testas nya soppor, och återvinnas gamla favoriter, så att soppskålarna slits ut. Nästan i alla fall. Idag har vi ätit soppa fastän att det inte ens är torsdag, tur för er för då har ni ett fint sopprecept som ni kan testa på torsdag. Det här receptet kommer från början från Arla, och jag har knappt gjort om det alls för det var så bra som det var:
 
Jordärtskockssoppa Med Päron
 
för 2 portioner
 
400 gr jordärtskockor
1 gul lök
1 tsk fänkålsfrön
5 dl grönsaksbuljong
1 dl vitt vin
2 dl matlagningsgrädde
1 päron
salt
peppar
 
Skala jordärtskockorna.
Skala och finhacka löken.
Fräs löken mjuk i smör tillsammans med fänkålsfröna i en stor kastrull.
Tillsätt vin, buljong och jordärtskockorna och koka tills de mjuknat.
Mixa soppan slät.
Hacka päronet i bitar.
Tillsätt matlagningsgrädden och päronbitarna i soppan och låt få ett uppkok.
Smaka av med salt och peppar innan servering.
 
Okej. En sak som jag gjort om med receptet är att enligt arla ska det här receptet räcka till fyra personer. Och om de personerna är smurfar så går det säkert skitbra, men om personerna är människor så räcker det faktiskt bara till två. Åtminstone om man vill bli mätt, och det brukar man ju vilja bli av mat. Och herregud, vad man svär mycket när man skalar jordärtskockor. Jag hade nästan glömt av att jag kan så många fula ord. Tur för dem att det är värt det i slutänden!
 
Nu ska jag äta något gott. Men det är ingen som har bakat någon kvällskaka till mig, vad är det för stil? Jag blir så trött på att ingen tar ansvar för min kvällskaka. Ska man behöva göra allting själv? Jag är faktiskt ingen värphöna, jag handlar på Champagne!
 
The Cure - Friday I'm In Love

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Jordärtskocka som är så gott! Jag har absolut ingenting emot soppor, särskilt om de har jordärtskockor i sig. Det här receptet hamnar definitivt på min Pernillarecept-som-måste-testas-lista.

Svar: hur gott som helst är det! det är typiskt att de ska vara så jobbiga att skala bara, men det får väl vara värt det emellanåt. testa det, du kommer inte att ångra dig!
Pernilla

2012-09-17 @ 20:40:34
URL: http://everlasting.nu
Postat av: sofie mumsfillibaba

Ska nog införa soppa minst en gång i veckan. Det behöver man nu på hösten.

Svar: det gör man verkligen! minst en gång, gärna två :)
Pernilla

2012-09-17 @ 21:52:44
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Soppa är verkligen höstmys och regnrusk. Och päron i den med, det var något nytt och spännande. Den där receptfoldern vill nej måste jag införskaffa snarast.

Svar: det var riktigt gott med päron i faktiskt, det bröt av så himla fint mot jordärtskockorna och fänkålssmaken!
Pernilla

2012-09-17 @ 23:25:13
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: Katarina

Soppor är gott och kronärtskockssoppa låter inte fel!

2012-09-18 @ 03:03:47
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen

Har ätit jordärtskocksoppa en gång och det var det godaste i soppväg jag ätit, spännande med päron i! Soppor hör verkligen hösten till, gärna i en fin kopp man kan sitta och surpla ut :D

Svar: jordärtskockssoppa är verkligen en av de godaste sortens soppor! lite pilligt att skala dem bara men det är ju så värt det i slutänden!
Pernilla

2012-09-18 @ 14:01:48
URL: http://fikamed.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0