Så ensam och helt utan kontroll.

Okej, jag lärde mig faktiskt en läxa förra veckan när jag kämpade med de där citronbakelserna i 9 timmar. Det finns ju faktiskt roligare saker att göra än att stressa fram bakelser samtidigt som man ska hinna med... Ja, allt det där som ska hinnas med. Så den här veckans kvällskaka fick bli av den lite enklare sorten, och framförallt den lite mer snabbgjorda sorten. 45 minuter tog detta mig allt som allt, och då gjorde jag ändå halva arbetet med bara en hand eftersom den andra armen var upptagen med att hålla i arg bebis. Så, en sjukt enkel och snabb kaka med ingredienser som du i 9 fall av 10 har ingredienserna till hemma.
 
Snabba syltkakan
 
100 gr smör
¾ dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1½ dl valfri sylt (jag hade hallonsylt)
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Rör smör och socker mjukt.
Tillsätt ägget.
Blanda vetemjöl och bakpulver och blanda ner det.
Arbeta snabbt samman till en deg.
Tryck ut degen i en smord form, gärna med löstagbar kant.
Bred över sylten.
Tryck ner degen en aning över sylten.
Grädda i ca 20 minuter.
 
Tar man hallonsylt blir det som en gigantisk hallongrotta. Och vem tackar nej till en sådan? Inte jag i alla fall. Nu vet jag inte riktigt om detta är en paj, eller en gigantisk småkaka eller en mjuk kaka. Men i recepthäftet som kommer från en av mammas tanttidningar så är det en mjuk kaka, så jag får väl lita på tanterna då. De brukar ju kunna sina grejer.
 
Vad har jag gjort sen sist då? Ja, jag har varit på BVC, tittat på Modig, åkt spårvagn med Ofelia för första gången, hängt med min barndomsbästis Malin, varit åskådare på en ölprovning, ätit pizza, haft besök av Martin, Johan och Robban, ätit mer pizza och vaknat två dagar i rad av att jag fått en spya i håret. Och så har jag köpt mig en biljett till Håkan Hellströms konsert på Slottsskogsvallen i sommar. Tjoho! Allt är som det brukar alltså. Det är väl för väl det.
 
Nu ska jag äta mellanmål och titta på gamla repriser av One Tree Hill. (Läs: Gubbsova i soffan.)
 
Peter Morén - Opportunistens Klagan
 
(där har ni er allt en fin bit!)

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Ja, varför krångla till det när man kan göra det enkelt för sig?! En gigantisk hallongråtta låter festligt!
Ang cocktailparty på fredag så är jag lite upptagen. Vi går på rytmik fredagsförmiddagar till 11,30 och denna fredagen har vi lite bokat på eftermiddagen också. Gärna en annan. Är C ledig varannan?

Svar: hur festligt som helst! jag trodde hon var ledig varje fredag, men det kan jag ha hittat på på egen hand, vi får höra efter helt enkelt! men en annan fredag funkar ju också bra :)
Pernilla

2012-11-05 @ 16:58:41
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Tackar nej gör vi absolut inte, skicka gärna ner en.
Ingen rast och ingen ro för dej då, med andra ord. Det gäller att hålla sej sysselsatt när man är ledig så man inte soffar till:)

Svar: nej, rast och ro verkar få vänta i några år, men det är väl roligt när det händer saker :) även fast det är bra skönt att soffa till sig ibland också!
Pernilla

2012-11-05 @ 17:26:30
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Kim

Jag vill också se Modig och äta gigantisk hallongrotta! Men åka spårvagn och ha spya i håret hoppar jag gärna.

Svar: hear, hear!
Pernilla

2012-11-05 @ 18:00:36
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Nu förstår jag din kommentar... attans att du inte hade chili hemma dårå ;) Vilken syltkaka, himmel!

2012-11-05 @ 21:49:24
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Tina N

Ja du, att vakna av en spya i håret...det är inte alla förunnat! Två dagar dessutom...tror allt att du behöver den där Megasyltkakan! ;) Kram

Svar: haha, ja det behövde jag verkligen! den tar ju inte bort det faktum att man alltid har lite bebiskräks på sig men den underlättar ju :) kram!
Pernilla

2012-11-06 @ 11:23:29
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Charlotta

One Tree Hill, går det fortfarande?! Eller igen, kanske jag ska säga. Jag har inte sett det sedan jag gick på universitetet typ. Men då var det favoriten när jag kom hem från skolan. Oh yes, ju mer ostigt desto bättre. Värst är han den där evil pappan som alla hatar. Hoho.

Svar: ja, det går i repriser nu igen, amerikanska high school-serier kan man ju aldrig få för mycket av enligt kanal5 (och mig!). haha, dan scott ja, världens mysigaste pappa!
Pernilla

2012-11-07 @ 18:20:31
URL: http://www.matrepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0