En ensam dam.

Tänk om man alltid var ledig på onsdagar, vad snabbt veckorna skulle gå. Det skulle vara fint. Sa hon som har jättemycket ångest för att hon snart kommer att vara ledig alla dagar. Men så har jag å andra sidan aldrig påstått att jag är konsekvent i mina tankegångar heller. Det enda jag är konsekvent med här i livet är min kvällskaka. Så igår när det var ledig dag passade jag på att fixa mig en riktigt god sån. Det fick bli en sån där variant med extra mycket allt denna veckan, och så blev det kvällsmuffins och inte kvällskaka.

Nutellamuffins

ca 12 st

75 gr mörk choklad
100 gr smör
1¼ dl socker
2 st ägg
1²/³ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca 100 gr nutella (eller annan chokladnötkräm)

Topping:
100 gr mörk choklad
1 dl vispgrädde
ca ½ dl nutella

grovhackade hasselnötter att garnera med

Sätt ugnen på 180 grader.
Smält chokladen och låt svalna något.
Vispa smör och socker till en vit, pösig smet.
Slå i äggen, ett i taget, under omrörning.
Vänd ner mjölet och bakpulvret.
Rör till sist ner den smälta chokladen och rör till en jämn smet.
Fördela hälften av smeten i muffinsformar på en plåt.
Klicka ner en sked nutella i varje form.
Häll över den resterande muffinssmeten.
Grädda i mitten av ugnen i ca 18 minuter.
Låt muffinsarna svalna.
Värm grädden till toppingen i en kastrull tills den nästan kokar.
Bryt ner chokladen och rör till en slät kräm.
Blanda ner nutellan och låt krämen svalna och tjocka på sig.
Bred sedan toppingen på muffinsen och garnera med hackade hasselnötter.

Mmm. Jag unnar mig lite vardagslyx. Fy fan, vad jag hatar den meningen. Eller som Jimmy brukar säga: "I det här huset unnar vi oss fan inte saker, här bara GÖR vi!" Så sant, så sant. Unna sig. Bah. Nu ska jag fortsätta att packa min väska. I morgon direkt efter jobbet ska jag nämligen unna mig att åka till Karlstad och gå på invigningen av den fina vintagebutiken Tidens Melodi, och nej, jag är faktiskt inte ett dugg partisk. Det är väl självklart att det blir en finfin butik! Så nu får ni ha en riktigt trevlig helg, för det tänker jag ha!

Linnea Henriksson - Lyckligare Nu

(en fin bit. ett bra debutalbum överlag tycker jag. lyssna!)

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Nänä, inte unna! Bara gör´t!! Ät och njut och var glad. Och tacksam! Ledighet får du gött om framöver. Fatta hur bra man har det!

2012-06-07 @ 21:53:08
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Ann

Jaa! Komsi komsi!!

2012-06-08 @ 07:26:15
URL: http://www.tidensmelodi.se
Postat av: Amy's piece of cake

Alltid vara ledig på onsdagar låter som en jättebra ide!

Muffinsen ser smarriga ut.

2012-06-08 @ 09:22:20
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.com/
Postat av: Kim

Han är bra smart ibland den där Jimmy.

Hoppas det löser sig med jobbet... på något sätt. Tills dess tycker jag du ska moffa dina nutellamuffins.

2012-06-08 @ 18:26:37
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Emmy

Jag tycker ni unnar en hel del. Eller så är det så att ni helt enkelt måste äta finfina kakor som får oss andras kvällsfika att kännas som smulorna i botten på brödskrinet. Jag tror jag ska se till att bli tvungen att dricka morgonjuicen i champagneglas när jag sköljer ned min hotelliknande frukost. Vardagslyx, hrpf! Man gör vad man måste.

2012-06-08 @ 22:29:04
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Mary

VI sa samma sak hemmahos oss. Tänk om man skulle ha en sådan vecka. Ledig på onsdagar. Ger mig sjutton på att det skulle vara färre sjukdagar, jag är helt för kortare arbetsvecka :P :D

2012-06-10 @ 10:58:26
URL: http://madebymaryblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0