Och ingenting kan få dig att sluta dansa.

En sån här dag när solen har strålat från en klarblå himmel hela dagen och det har varit sådär alldeles perfekt väder för att grilla så... Har vi naturligtvis inte grillat. Alla andra har ju grillat och det är ju tråkigt att vara precis som alla andra, det får alla andra vara. Men jag lagade karibisk mat, och det passar väl också fint en sån här sommardag. Såhär gjorde jag:

Karibisk fläskfilé med mangosalsa och sötpotatis

för 2 port

ca 300 gr fläskfilé
2 tsk vitvinsvinäger
2 tsk socker
kanel
paprikapulver
chilipulver
oregano

1 sötpotatis
olja
salt
peppar

125 gr tärnad mango
1 msk limesaft
1-2 tsk sambal oelek
persilja

Putsa och skiva fläskfilén.
Blanda vinäger, socker och kryddor till en marinad.
Häll över köttet och låt marinera i ca en halvtimme.
Stek sedan köttet på ganska låg värme tills det är genomstekt.
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skär sötpotatisen i bitar.
Lägg potatisen i en ugnsform, ringla över olja, salt och peppar.
Sätt in i mitten av ugnen i ca 25 minuter.
Blanda mango med limesaft, sambal oelek och persilja.
Servera fläskfilén med sötpotatis, mangosalsan och en klick créme fraiche.

Det var gott det. Mangosalsan kändes hur fräsch som helst, den skulle man nog kunna ha som tillbehör till det mesta här i livet. Okej, kanske inte Pasta Carbonara, men det mesta som är liksom kött/fisk/fågel och någon slags potatis eller ris till. Till allting som ska grillas i alla fall.

Annars har jag mest ägnat dagen åt att promenera och läsa bok. Inte samtidigt, men i omgångar. Först promenerade jag med mig själv och sen tvingade jag med Jimmy på en promenad också. Och på tal om promenader så får ni gärna tipsa om ni vet några fina sandaler/ballerinaskor som också är sköna att promenera i. Jag skulle nog behöva ha med mig några såna till Ungern känner jag, och med fina menar jag såklart att de ska vara prickiga, eller ha rosetter eller glitter på sig. Och att de gärna får stå nere i våran hall redan imorgon bitti eftersom jag hatar att shoppa. Tack på förhand!

Regina Spektor - Open

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Lever i mina ecco-sandaler. Inte prickiga och inte så fula som de låter. Sköna!

Inte heller grillat i dag. Det suger att inte ha någon uteplats eller ens balkong sådana här sommardagar. Varit ute lite men varit inne o pysslat endel. Svider!

2012-07-08 @ 22:27:58
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Lena

Mangosalsa låter precis som det jag vill ha till min nästa grillning. Så gott och fräscht och kanske med lite färsk chili.

Trevlig blogg! // Lena

2012-07-08 @ 22:49:01
URL: http://lena-makeaheadfood.blogspot.se/
Postat av: Rebecca

Ojojoj vad gott :)

2012-07-09 @ 17:50:32
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Kim

Nej nej, varför grilla. Grill känns... lite 2011, eller? Säger jag bara för att jag aldrig tar mig ut och grillar själv...

Jag har ju precis kommit över min "frukt-i-mat"fobi, så salsan snor jag, tack!

2012-07-09 @ 18:46:35
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Salsa är så gott, jag har haft passionsfrukt i min mangosalsa vilket också kan rekommenderas.



Grilla gör vi rätt så ofta men inte idag :) Karibiskt lät som en bra variation tycker jag.

2012-07-09 @ 21:01:54
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: carolina

Mums, mangosalsa! Ja, vi kan ju inte grilla, så vår sommarmat är typ sallader, potatissallad & kött eller sushi ;-)

2012-07-10 @ 10:17:10
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Emmy

Jag skulle gott kunna låta locket vara på grillen en dag om jag får en sån här middag. De flesta envisas ju ändå med att grilla korv.

2012-07-10 @ 22:46:15
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0