Var har du varit i hela mitt liv, eller under hela min kväll?

Det är faktiskt fortfarande fredag, så än så länge är det fortfarande helt okej att bjuda på fredagsmiddag. Jag blev tillagd på en grupp idag på Facebook som heter "Vad vart det för mat idag?" och om vi bortser från språkmissbruket så är det en himla rolig grupp. Alla som är med skriver helt enkelt vad de ätit till middag. Det är ju lätt att tro att det enda som skulle stå en kväll som denna är tacos, men det är faktiskt ont om det. Däremot är fläskfilé i alla dess former och wok något återkommande. Vi åt varken tacos, fläskfilé eller wok utan detta:

Kyckling i Jordnötssås med Äpple och Lime

för 4 portioner

4 st kycklingfiléer
1 burk kokosmjölk
1½ dl hackade salta jordnötter
1 röd chili, finhackad och urkärnad
1 lime, rivet skal och saften
1 hönsbuljongtärning
½ msk farinsocker
2-3 msk jordnötssmör
1 äpple
2 st vitlöksklyftor

Strimla kycklingfiléerna.
Bryn dem i smör i en stekpanna.
Rör ihop kokosmjölk, nötter, chili, lime, farin och hönsbuljong i en gryta.
Låt koka upp och rör sedan ner jordnötssmöret.
Tillsätt kycklingen i grytan.
Skär äpplet i klyftor.
Skala och finhacka vitlöken.
Fräs äpple och vitlök och blanda sedan ner i grytan.
Servera med ris.

Av alla olika recept på jordnötssås som jag testat, och det är några stycken, så är det detta som jag gillat bäst. Lagom starkt, lagom mycket jordnötssmak och inte för flottig. Goda grejer alltså!

Efter den goda fredagsmiddagen så gick jag och Jimmy på bio och såg The Rum Diary, den kan ni gå och se om ni inte har nåt bättre för er. 4 prickiga prickar av 5, tyckte jag, och Johnny Depp blir man ju sällan besviken på. Sen kan vi ju diskutera hur normalt det är att behöva blunda under reklamen då det blev reklam för någon ny läskig film med Harry Potter som innehöll barnspöken och ett stort läskigt gammalt hus. Fy fabian, jag hatar barnspöken och stora läskiga gamla hus. Den ska vi verkligen inte se. Nu ska jag passa på att vara lite fredagspepp innan fredagen är slut.

Håkan Hellström - Shelley

Kommentarer
Postat av: anna

sv: åh hur var Depp-filmen? velat se den ett tag :)



haha alltså jag älskar sol och värme men jag älskar också shopping och storstäder ;)

2012-01-14 @ 09:34:58
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: Malin

Wow, både ett gott recept och tips på en bra film, här får man minsann utdelning idag :-)! Smart idé på fejan, speciellt som det INTE bara består av tacos och sånt annat bläigt ;-)



Här lyser solen idag och det är två minus, underbart bara snön ville komma tillbaka! Hoppas ni har lika härligt väder!



Kram

2012-01-14 @ 11:52:54
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Tess

mm, ser sjukt gott ut! Mysigt med bio, måste också se den. Herr Depp kan man ju inte missa något med, faktiskt :)

2012-01-14 @ 16:22:47
URL: http://theresiast.blogg.se/
Postat av: Kim

Nu plockar du bonuspoäng hos mig! Hellman-citat får mig lycklig.



Vad som inte gör mig lycklig är frukt i varm mat. Men jordnötssmör är ju så gott, så det kanske jämnar ut sig..? :)

2012-01-14 @ 16:52:22
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

WOW! Låter ju supersmarrigt! Inser att jag är helt borta i bio-djungeln!

2012-01-14 @ 17:23:34
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Nina

Mmm, låter gott. Sitter just nu och snickrar matsedel inför veckans storhandling i morgon (ja, jag vet att det är mitt i lördagsnatten, men jag tycker det är roligare än det mesta och jag dricker smoothie till för att liva upp det hela) och gillar både frukt och jordnötssmör i mat så det kanske är något.



Vi har en sådan facebookgrupp och det är jättebra tycker jag. Bra att få tips där när inspirationen tryter...

2012-01-15 @ 00:14:20
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Mårtenssons kök

Senast vi var på bio såg vi... (trumvirvel) Harry Potter, den läskige:) Vi går alldeles för sällan på bio, det konstaterar vi varje gång vi väl masat oss dit. Men det beror nog på att vi är för bekväma, film i soffan blir det oftast istället. Som i kväll t.ex!



Ha en finfin vecka

2012-01-15 @ 19:25:17
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: EEMU

Jag brukar göra någon variant på detta recept, så jag kan skriva under på att det är sjukt gott.

2012-01-16 @ 01:08:27
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0