Sedan börjar löven att falla, som ett svar på vinterns rop.

Idag är det torsdag! Det känns extra bra för att jag trott halva dagen att det var onsdag, och att då upptäcka att det redan är torsdag... Det är inte dumt alls. Dagens väder däremot. Bah. Ja, egentligen behöver vi väl inte ens gå in på det. Regn från alla håll samtidigt, jag gick ut på promenad på rasten på jobbet iklädd galonbyxor och regnjacka men kom ändå tillbaka igen och kände mig som att jag varit ute och klädsimmat några längder. Skärpning på den fronten vädergudarna! Jag tror jag måste bli bättre på att källsortera.

Vad äter man då när det regnar katter och hundar? Jaaa, vad brukar vi äta på torsdagar? Foppa! Brukar vi inte äta, han smakar nog inte så gott. Sega gamla muskler och skador, nej det går inte för sig! Soppa däremot, ja tack! Med chiliost-gratinerad baguette till? Ännu mer ja tack!

Palsternackssoppa med röda linser & sambal oelek

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 400 gr palsternacka
8 dl grönsaksbuljong
1½ dl vitt vin
1 dl röda linser
2-3 tsk sambal oelek
ca 2 dl créme fraiche
salt
peppar

Skala och finhacka lök och vitlök.
Fräs i smör i en stor kastrull tills löken mjuknat.
Skala och skär palsternackan i bitar.
Tillsätt palsternacka, buljong, vin och linser i kastrullen.
Koka i ca 15 minuter till palsternackan är mjuk.
Mixa soppan slät.
Blanda ner sambal oelek och créme fraiche.
Låt få ett uppkok och smaka sedan av med salt och peppar.
Servera soppan med ostgratinerade baguetteskivor.

Annars så har jag bakat en banankaka idag. Men den får ni inte se här, för den ska Jimmy ta med till jobbet imorgon då han står för fredagsfikat. Som jag har väntat på den här dagen! Jag till och med sa till Jimmy för kanske 2 år sen att jag hoppas att han får ett jobb där man har fredagsfika. Nu har han ett sånt jobb. Så himla fint. Alla anledningar till att få baka kakor är fina. Man kanske skulle starta en fredagsfika-cateringfirma. Lite synd på resten av veckans dagar kanske, men jag tycker det är så tråkigt med alla kontorsgubbar som går och köper en vetekrans till fredagsfikat. Inget ont om vetekransar (eller kontorsgubbar), men det finns ju faktiskt en hel värld full av bakverk att upptäcka.  Och då är det inte fucking cupcakes, macarons och cakepops jag syftar på. Banankaka syftar jag på. Till exempel.

Nu skiter jag i det här, nu ska jag gå och duscha!

Amy Winehouse - Will You Still Love Me Tomorrow

Kommentarer
Postat av: anna

det där såg jäkligt gott ut! tack för tipset :)

2012-01-12 @ 21:06:35
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: Malin

Puss på dig för kommentaren om cupcakes, macarons och cakepops. DUÄRINTEENSAM!

2012-01-12 @ 21:22:11
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: sofie mumsfillibaba

Riktigt skitväder! KAnske också bör ta tag i det där med källsorteringen....

I dag är det soligt och fint men blåser kallt. Alltid är det något.

2012-01-13 @ 13:52:21
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Monica

Pernilla hur kann du baka en banankaka du hatar bananer när din far vill bjuda dej på bananplättar sa du att du inte ska bjuda någon på något med banan i men Jimmys jobbar kompisar är det inte så noga med.

2012-01-13 @ 18:59:03
Postat av: Sojkas framtid - Ann-Sofie mamma till Isak

Gud vad gott det låter! :) Härligt så här på vintern. Mmm..

2012-01-13 @ 23:25:23
URL: http://www.finest.se/sojkasframtid
Postat av: Mårtenssons kök

Amen to that sister, ja alltså vad gäller cupckes och macaroner, det finns faktiskt andra kakor också:)

Men egentligen borde det väl vara Jimmie som bakade om det nu är han som ska stå för fikat...?



Här sorteras det som bara den, jösses kors vi sorterar ju till o med matavfallet numera, och ändå så stormar det utav bara he-te idag också...

2012-01-13 @ 23:41:18
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: Charlotta I Matrepubliken

Palsternacksoppa är faktiskt ruggigt gott! Gjorde det en gång för längesedan, får nog göra snart igen. Tack för påminnelsen!

2012-01-15 @ 21:30:31
URL: http://www.matrepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0