Rasande är jag och jag har fått nog.

Nej. Jag är inte alls särskilt rasande. Jag är tvärtom mycket nöjd. Sådär "åh, vad gott det är med mat!"-nöjd. Är även mycket nöjd med flera andra saker som inträffat idag, men vi börjar med att fokusera på maten. Kvällens middag blev jag inspirerad till hos Sofie som lagade denna rätten fast med lax för ett tag sen. Okej, jag gjorde några fler ändringar också. Men till att börja med så bytte jag ut laxen mot quornfiléer för husfridens skull. Sen så gjorde jag sisåhär för att få en riktigt karibisk onsdag:

Karibiska quornfiléer med sötpotatis och vitlökskräm

för 2 portioner

4 st quornfiléer
2 msk mörk rom
2 tsk cayennepeppar
2 tsk paprikapulver
2 tsk ingefära
2 tsk havssalt
2 tsk råsocker

3-4 st sötpotatisar
rapsolja
salt

2 dl créme fraiche
1 vitlöksklyfta
1 lime, rivet skal och saften
2 msk majonnäs

ananas
mango

Blanda rom och kryddorna till en marinad.
Lägg quornfiléerna i en fryspåse och häll marinaden över.
Låt ligga i rumstemperatur medans du förbereder resten.
Skala och klyfta sötpotatisen.
Lägg på en plåt och ringla över olja och salt.
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.
Blanda ihop créme fraiche, pressad vitlök, limesaft och skal och majonnäs till en sås.
Ställ in i kylen ett tag.
Stek quornfiléerna på svag värme tills de är genomstekta.
Servera med sötpotatisen, vitlökskräm och ananas och mango i bitar.

Det var mycket gott. Fast jag ska erkänna en sak, vi hade ingen mörk rom hemma. Eller jo, det hade vi men det var tydligen nåt samlarexemplar som jag absolut inte fick öppna. Så jag fick ta Captain Morgan istället, men det var minsann gott ändå så det gjorde nog ingenting. Det är ju karibisk rom, så det var nog precis lika bra.

Vad är det mer jag är nöjd med då? Jo, till exempel är jag nöjd med att jag tar helg klockan 14.00 imorgon. Sedan är jag nöjd med att jag skickade efter 5 stycken klänningar häromveckan och jag betalade bara 443 kronor för hela kalaset med frakt och allt från England. Och idag kom klänningarna hem till mig och allihopa satt hur bra som helst. Mycket, mycket nöjd! Man kan aldrig ha för många klänningar, som sagt. Nu ska jag dricka te och läsa bok.

Wounded Lion - Monkeys

Kommentarer
Postat av: anna

åh det där såg gott ut! bra tips :)



sv: haha varsågod, jag har gått och haft nedräkning typ :P

2012-01-25 @ 21:43:17
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Då har du verkligen all anledning att vara nöjd, helg i morgon och fyndiga klänningar, perfekt!

2012-01-25 @ 21:51:37
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: sofie mumsfillibaba

Sötpotatis till lät ju inte så dumt! Gött att känna sig så nöjd! Kan erkänna att jag inte heller hade mörk rom. Hittade en flaska Pitú i barskåpet som funkade fint!

2012-01-25 @ 21:59:39
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Nina

Men OMG vilket klänningsfynd!! Varifrån köper du då? Det är så himla skönt när man kan fylla på garderoben så där rejält på en gång. Oftast känns livet lite lättare precis just då tycker jag=)

2012-01-25 @ 23:00:54
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Jolin

2012-01-26 @ 00:04:43
Postat av: Jolin

Jag vill önska denna meny till den 4:e, tack!

2012-01-26 @ 00:05:38
Postat av: Kim

Ja men precis: var köper du klänningarna för sådana fyndpriser??



Sötpotatis alltså.. droool.

2012-01-26 @ 11:26:53
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Louise

Mums, ser riktigt gott ut!

2012-01-26 @ 19:55:57
URL: http://wizy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0