Gör inga misstag och ångra ingenting.

Jag vet att det är meningen att det ska vara ute med jul nu, den ska ju ut med Knut. Men jag kommer ju från dalarna och det är bara att fråga vilken stockholmare som helst så får ni veta att vi från dalarna är lite efter. Så därför har jag lagat mat med saffran i idag. Så himla efter! Varken jag eller han som jag bor med är ju särskilt förtjusta i saffran, så runt jul blir det varken saffranskolor, lussebullar eller någonting annat saffransfärgat i våran julgodispåse. Däremot så tycker jag ju att man ska våga testa nya saker lite titt som tätt, så idag när vi skulle äta kotletter och rostad potatis så experimenterade jag ihop en liten saffranssås att ha till.

Saffran- och tomatsås

4 portioner

2 msk smör
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1 pkt saffran
2-3 msk tomatpuré
½ tärning grönsaksbuljong
salt
peppar

Smält smöret på svag värme i en kastrull.
Vispa ner mjölet.
Tillsätt mjölk och buljong under omrörning.
Vispa till såsen börjat tjockna.
Tillsätt saffran och tomatpuré och blanda väl.
Smaka av med salt och peppar.
Servera till kött, fisk eller kyckling.

Jag tror jag får börja tänka om när det gäller saffran, för det här var riktigt gott! Jimmys kommentar var: "Vid första tuggan var jag lite skeptisk, men nu är den jättegod!" Alltså. Jättegod. Himla mysig färg hade den också. Och det behöver alltså inte vara jul för att man ska äta denna såsen, det går bra när som helst. För min del får ni gärna äta den till frukost om ni vill, det gör inte mig någonting.

Nu ska jag dricka te och titta på dålig teve. Jimmy har somnat så han missar handbollen, mouwahahaha. Alltså är teven i mitt våld, och jag tänker utnyttja den till att se på en riktig jävla skitserie som jag följer mest för att plåga mig själv. The Secret Life Of The American Teenager. Det är så jävla dåligt så man får ont i ögonen av att titta på det. Förhoppningsvis somnar jag alltså, för jag har tidigtidig-morgon imorgon.

The Antlers - Parantheses

Kommentarer
Postat av: Melissa Lavali - Foto¤Vikt

Kommentarer brukar ju vara uppskattat så jag lämnar lite fotavtryck när jag ändå är här och tassar runt lite.

Hoppas du får en trevlig fortsatt kväll :)



..::Nu ska 22kg ska bort från kroppen min!::..

2012-01-17 @ 22:16:48
URL: http://lavali.blogg.se/
Postat av: Tess

Alltså, jag blir alltid hungrig när jag kikar in hos dig (trots att jag precis ätit!) :-)



Ja, det blir fylligt när jag kokar havreklina med mjölk. Bästa gröten tycker jag!

2012-01-17 @ 22:54:14
URL: http://theresiast.blogg.se/
Postat av: Nina

Hahaha! Jag visste väl att även du skulle sjunka ner i saffransträsket så småningom. Välkommen! Och saffran är en året runt krydda. Punkt.

2012-01-18 @ 00:01:04
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Malin

Men vadå, missade du Mot alla Odds?? Glöm inte det nästa tisdag och försök se första avsnittet innan, lova?

Här blir det ingen saffran i maten, Magnus gillar det inte. I saffransbullar är det gott, i allt annat nej!



Kram

2012-01-18 @ 11:07:15
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen!

Hahaha jag tänkte alltid dalarna var efter Sthlm när jag var liten men nu vet jag bättre :D Saffran i mat kan man ju äta året om, som paella och den här såsen som verkar väldigt god!

2012-01-18 @ 14:00:35
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: EEMU

Jag klarar bara av saffran i lagom mängd. Det är som med koriander. Annars blir det en parfymerad smak. Men Jimmy brukar vara en hård matkritiker så jag litar på honom.

2012-01-18 @ 23:15:58
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0