Kom inte här och säg att jag inte varnade dig.

Nej, middagen med jobbet blev inte så vild så att jag varit sängliggande de senaste två dagarna. Jag hade liksom bara fullt upp med att ligga i soffan och göra ingenting igår kväll. Titta på På Spåret och äta chips är ganska tidskrävande ju, då har man inte tid att ägna sig åt sidosysslor som att blogga. Inte ens en fin fredagsmiddag har jag att bjuda på. En väldigt fin onsdagsmiddag däremot, för i onsdags var det pajonsdag, den bästa sortens onsdag!

Ruccolapaj med soltorkade tomater

4-6 portioner

Pajdeg:
2½ dl dinkelmjöl
75 gr smör
¾ dl kesella

Fyllning:
3 st vitlöksklyftor
150 gr ruccolasallad
ca 100 gr soltorkade tomater
2 dl vispgrädde
2 st ägg
salt
peppar
riven ost

Blanda snabbt ihop mjöl, smör och kesella till en jämn smet.
Tryck ut degen i en pajform och ställ i kylen ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Förgrädda pajskalet i 10 minuter.
Skala och finhacka vitlöken.
Strimla tomaterna.
Fräs vitlök, tomat och ruccola i smör i en stekpanna i några minuter.
Vispa ihop grädde och ägg.
Krydda med salt och peppar.
Lägg i salladsfräset i pajskalet.
Häll över äggstanningen.
Toppa med riven ost.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.
Servera med en god sallad.

Älska matpaj! Receptet kommer från arla, och jag har knappt gjort om det alls faktiskt. Det var liksom redan gott, så jag var så nöjd ändå. Kan tänka mig att det skulle vara väldigt fint med en god liten salami till, på ett buffébord sådär.

Så lyckades jag ju glömma kameran hemma i torsdags så det blev inga foton på restaurangmaten. Som väl var helt okej, men jag tror inte att Gordon Ramsey var kökschef på det stället direkt. En bordsgranne fick inga parmesanchips till sin förrätt vilket alla vi andra fick. De frågade inte hur vi ville ha köttet så alla fick ganska rejält blodigt, vilket är helt okej för mig men kanske inte för alla. Jag fick dessutom ingen sallad till och så hade de lagt fel kryddsmör på min så jag fick kryddsmöret som hörde till fiskrätten. Är dill och oxfilé en god kombination? Ja, det funkar ju, men kanske inte det jag själv skulle ha valt. Till efterrätten fick jag världens pyttehög med kanske fyra hallon till, och min bordsgranne fick ungefär 25 hallon till sin. Det är såna små enkla misstag egentligen, men det gör ett sånt himla slarvigt intryck. Fast på det stora hela var det ju gott, så tråkigt bara när det blir sån skillnad på vad som egentligen ska vara samma rätter.

Nej fy, vad tråkig och gnällig jag lät nu. Nu ska jag nog äta mig lite frukost så jag blir snäll igen. Lördagsfrukost, det brukar ju vara fina grejer.

First Aid Kit - To A Poet

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Oj vilken röra de verkar ha haft i köket. Jag hoppas dina hallon var ungefär sex gånger så goda som din grannes!

2012-02-11 @ 13:21:05
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: sofie mumsfillibaba

Verkar vara en klantig kock-skara. Vill ju veta vart det var!!

Älskar matpaj! Kanske ska införa det varje onsdag!

2012-02-11 @ 16:17:46
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Nä, du lät inte tråkig och gnällig, det är såna där "småfel" som förstör vår upplevelse när vi går ut och äter, jag skulle ha blivit SKIT-irriterad! J**la amatörer! Så, nu har jag sagt mitt!



Pajen lät god, ja förutom dom där himla soltorkade tomaterna då, tur att smaken är som baken ;-) Vi ska äta en nu i veckan med västerbottenost och spenat, det är nog min favvo...



Kram

2012-02-12 @ 07:38:30
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen!

Mums paj som är så gott, skulle passat i min utmaning ju ;)

Ja visst är chaidrycken perfekt för oss andra också!

Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen!

Mums paj som är så gott, skulle passat i min utmaning ju ;)

Ja visst är chaidrycken perfekt för oss andra också!

Postat av: Kim

Men hallå, var var ni då? Icke tillåtet att lämna en sån cliffhanger!

Ruccolapaj låter jädra gott. Satt precis och pratade med pappa om saker som man inte gillade när man var mindre men gillar nu. Där är ruccola en sån. Och även soltorkade tomater. Och oliver. T

2012-02-12 @ 13:38:46
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Emmy

Den pajen har jag haft på många bufféer. Det är jättegod.

Jag är superkritisk när jag äter ute. Just för att det så sällan det händer och då vill jag att det ska vara värt det. Vi var på en snobbrestaurang på Östermalm en gång där de småklantade sig hela tiden. Vilket inte egentligen var så illa, men det blev så komiskt eftersom de ville allt skulle vara fint. Och det kändes som att ju mer vi garvade desto mer fel blev det för personalen.

2012-02-12 @ 23:03:45
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0