Ett varmt leende gör dig inte välkommen hit.

Eftersom jag totalt misslyckades med att äta miljoner wienerbröd i Köpenhamn så måste jag ju ta igen det i efterhand istället. Tyvärr är wienerbröd jäkligt svårt och tidskrävande att baka, och jag är inte den som är den som införskaffar köpekakor särskilt ofta. Så jag tar igen det med andra sötsaker istället, för att en kaka om dagen gör dig glad i magen. Och förhoppningsvis skrämmer den bort förkylningar också!

Apelsinchokladkaka

100 gr smör
1¾ dl socker
½ dl kakao
2 ägg
½ apelsin, rivet skal och saft
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ dl vispgrädde
100 gr mörk choklad

Glasyr:
100 gr mörk choklad
2 dl florsocker
1 msk vatten

små chokladlinser att dekorera med

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker poröst.
Tillsätt kakaon och apelsinsaft och rivet skal.
Rör sedan ner äggen ett i taget.
Blanda vetemjöl och bakpulver.
Vispa ner mjölblandningen växelvis med grädden.
Grovhacka chokladen och rör ner den i smeten.
Häll smeten i en smord och bröad rund form.
Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den.
Ta ut kakan och låt den svalna.
Stjälp upp kakan.
Smält chokladen till glasyren.
Vispa ihop florsocker med vatten.
Rör ner den smälta chokladen och rör till en jämn glasyr.
Bred glasyren över kakan och toppa med små chokladlinser.

Mäktig? Jadå! Men jag har ju haft fruktansvärda cravings efter riktig mäktig chokladkaka på den sista tiden (och med det menar jag de senaste 26 åren) så det passar mig utmärkt. Nu har jag bara smakat den som den är, men det passar säkert fint med en klick vispad grädde eller lite vaniljglass till också om man är på det humöret.

Dessutom känner jag att jag måste tydliggöra en liten sak angående bilderna från Köpenhamn här nedanför, det är alltså inte lösgodis som ni ser där på den översta bilden. Det är Lego, i en Legobutik på Strøget sålde de nämligen Lego på lösvikt. Hur smart?! Och JA, det är dessutom byxor jag har på mig när jag ligger i fönstret och vilar. Jag har nämligen en liten obsession för mintgrönt för tillfället, så när jag fick se dessa var jag tvungen att köpa dem. Och använda dem dessutom. Plötsligt händer det, som man brukar säga.

Nu ska jag titta på På Spåret som jag missade i fredags.

Lamb Of God - Laid To Rest

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Klart en kaka med apelsin i skrämmer bort förkylningar, det vet vi ju alla att det finns c-vitaminer i apelsiner!

Wienerbröd skam an äta när man är i vår stad på sommaren, det finns legendarisk sådana vid strandpromenaden som slår de danska vilken dag som helst (alltså sommardag då)! Har du vägarna förbi någon gångs så lovar vi ta med dej dit och bjuda:)

2012-02-01 @ 20:16:05
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Goooood den ser ut! Och sådär barnsligt fin topping! :D

2012-02-01 @ 20:25:21
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Kim

Vet du vad jag har hört? Att man ska passa på att baka wienerbröd nu när det är vinter. För att alla ingredienser ska vara kalla och då ska man alltså kavla sina wienerbröd utomhus! Bahahaha. Kanske ska jag ta på mig termobrallor och gå ut på balkongen? I don't think so.



Då sitter en maffig chokladkaka bättre.



Lösgodis/löslego - vet inte vilken idé som är mest genialisk.

2012-02-01 @ 20:57:43
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

En kaka mår man aldrig dåligt av. Jag har mölat i mig en mazarin och några chokladbollar ikväll. Gott!!:)



Färgade byxor ska det vara i år. Ska köpa mig ett par röda och sen någon annan snygg färg har jag tänkt! vill ha vår NU!

2012-02-01 @ 22:37:02
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Å, DEN kakan tror jag skulle gå hem här hemma!! Låter jättegott och jag har ju, precis som du, haft crevings för maffig choklad i hela mitt liv och jag är MYCKET äldre än dig så jag har haft den längre ;-)! Såg du Masterchef igår, DEN kakan måste jag oxå testa, choklad OCH mandelmassa, MUMS i min värld!!



Trist att du mår dåligt, hoppas du mår bättre idag och kan gå ut lite och njuta av vädret, ja om ni har lika fint som vi har så klart, här är sagolikt väder idag, kallt men jättesoligt!



Kram och krya på dig!!

2012-02-02 @ 11:10:25
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Melissa Lavali - Vikt och Fotografering



Önskar dig en trevlig kommande helg nu på denna soliga torsdags förmiddag :)

2012-02-02 @ 12:17:35
URL: http://lavali.blogg.se/
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen!

Det där lät som en väldigt god chokladkaka, du har så rätt i att man håller sig glad med en kaka om dagen :D

Nu ligger ett nytt tema till utmaningen uppe, kika om det kan vara något för dig. Kul att du annars är bra på att använda dina kokböcker :)

2012-02-02 @ 12:35:27
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: Plommonet

Åh GUD, DEN kladdfaktorn i en kaka! =O

2012-02-02 @ 15:11:26
URL: http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Jaha, och de där stackars godisbitarna runt kakan - åt du upp dem eller? Vavava? Va? :=)

2012-02-03 @ 09:41:15
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Nina

Det här ser ju löjligt gott ut! Chokladkakor SKA vara mäktiga annars är de bara på låtsas.

2012-02-04 @ 23:14:25
URL: http://denvassastekniven.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0