Tack gode gud för spotify, för din skivsamling är så mycket bättre än min.

Nu fortsätter vi med Projekt: Ett Julgodis Om Dagen. Jag insåg att allt julgodis jag ville göra innehåller choklad och nötter, och det är väl inte så konstigt eftersom choklad och nötter är jädrans gott. Men det kan väl vara fint att åtminstone ha ett julgodis som är av lite annan karaktär, så jag gick ner i min tankegrop och vankade några varv där och kom ihåg att jag ju hade länsat polkagrisaffären på Liseberg för några veckor sen. Så varför inte slänga ner polkagrisarna i julgodiset? Och vips, så hade vi lite polkagriskola!
 

Polkakola
 
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 dl polkagrisar
2 msk smör
 
Blanda grädde, socker, sirap och polkagrisar i en vid kastrull.
Låt det koka upp under omrörning tills smeten är 120 grader eller klarar kulprovet.
Ta av kastrullen från värmen och rör ner smöret.
Häll smeten i bakpappersklädd plåt.
Låt kolan svalna.
Skär upp och slå in kolan i smörpapper eller celofan.
 
Häll i polkagrisarna hela, de smälter i kastrullen. Det tar visserligen en stund men de smälter, jag lovar. Sen kan ni äta polkakolor tills tänderna klibbar ihop, om det är någonting som ni eftersträvar. Det där gör ni som ni vill.
 
Själv har jag ägnat morgonen åt att ringa försäkringskassan för att Ofelias barnbidrag kommit bort och inte alls satts in på mitt lönekonto. Det var ju inte alls pinsamt sen när det visade sig att det var jag själv som varit virrig och fyllt i fel kontonummer och att hennes barnbidrag fanns insatt på mitt sparkonto istället, men det såg jag ju inte förrän jag redan satt i telefon med en handläggare. Jag riktigt hörde hur tjejen som jag pratade med svor inuti sitt huvud över alla korkade jävla idioter som finns. Jaja, hur skulle det se ut om alla lyckades hela tiden? Jag bjuder på den så att hon kan njuta ännu mer av sin julledighet.
 
Blondie - The Tide Is High

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Vilken fin och julig bild, det syns ju lång väg att det är polkagriskola i papperna!

Kunde du inte skylla på att du har haft fullt upp med att fundera ut goda julgodisar att fylla hemmet med och det var därför du blev lite förvirrad? Klart godkänd ursäkt!

Svar: ja, klart man ser att det är polkakola! annars får man ju gå på synundersökning tycker jag ;)
Pernilla

2012-12-20 @ 15:51:33
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Bra att du kollar försäkringskassan så de sköter sitt jobb!!:)
Dutti du är i julgodisköket! Polka är smarrigt! Nu gör jag inte mer godis i år!

Svar: yes! de sköter sitt jobb utmärkt, de där mammalediga typerna däremot... dem är det ingen ordning på!
Pernilla

2012-12-20 @ 22:11:31
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Kim

Ha ha, du får se det som om de får något att prata om på kafferasten. Och man är väl ändå ganska anonym när man ringer dit? Det är väl inte så att de vet vad du heter, eller var du bor, eller vad du har för personnummer ;)
GOD JUL pernilla och jimmy och ofelia!

Svar: nej, och inte vet de vad jag har för kontonummer heller tydligen ;)
Pernilla

2012-12-22 @ 14:14:49
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Hahahahaha! Hoppas att ni får en riktigt fin jul, Ofelias första och allt. KRAMAR! Hoppas att vi ses kort efter nyår!

2012-12-23 @ 16:38:19
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Åh vad gott med polkakola! :)

2012-12-25 @ 21:38:31
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0