Känn min smärta, känn min ånger.

Eftersom vi ska fira jul hemma hos oss för första gången i år så har jag denna veckan ett litet projekt som jag kallar: Ett Julgodis Om Dagen. Man kan ju tycka att jag borde ägna lite tid åt julmaten också, men eftersom julmat är tråkigt och julgodis är roligt så fokuserar jag på julgodiset just nu.
 
Det började i måndags med något sjukt enkelt, väldigt gott och farligt beroendeframkallande. De däringa amerikanerna alltså, de må ha en knäpp syn på vapenlagar och sjukförsäkringar, men när det kommer till godis så kan de sina grejer! Det här kanske inte är de ingredienserna som är de första som dyker upp när ni tänker julgodis, men om Martha Stewart säger att det är julgodis. Då är det så.
 
Jordnötsbollar
 
ca 30 st
 
350 gr jordnötssmör
ca 2 dl florsocker
ca 100 gr krossade salta pinnar
100 gr smält ljus eller mörk choklad
 
Rör ihop jordnötssmör och florsocker.
Krossa salta pinnarna.
Det är lättast att göra med händerna faktiskt,
så krossa en näve i taget samtidigt som du rör ner det.
När smeten har samma konsistens som chokladbollssmet ungefär
så räcker det med pinnar.
Rulla till bollar och ställ in i kylen några timmar.
Smält chokladen och doppa bollarna till hälften i choklad.
 
Och ni bara: "Salta pinnar? Skojar du?" Och jag bara: "Gör't! Ni kommer inte att ångra er." Däremot kan jag inte lova att det finns några kvar på julafton... Ofelia går och äter av dem ungefär hela dagarna. Det går liksom inte att stoppa henne, hon är helt hopplös! Jag försöker förklara för henne att hon är för liten för att äta sånt, speciellt som bollarna är typ större än hennes mun, men hon lyssnar inte alls på det örat.
 
Idag har jag gjort Rocky Road. Igår då? Ja, det får blir ett eget litet blogginlägg. Vad är det för jävla stolpskott som uppfann doftfria hyacinther förresten? Jag vill att mitt hus ska dofta jul! Vad ska jag annars med hyacinther till? Nu ska jag gå och starta ett upplopp utanför en blomsteraffär!
 
Ken Stringfellow - History Buffs

Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Helt rätt, fokusera du på julgodiset... ;) som för övrigt ser mycket gott ut. Salta pinnar i var en twist!

Själv är jag hemma och vräker i mig så fort jag går förbi köket... inte bra att vara krass (och hemma). Undrar hur mycket jag har gått upp tills jag är på benen igen? Hmmm.

Svar: men man ska ju äta godis när man är sjuk, det är ju en del av tillfrisknandet ;)
Pernilla

2012-12-19 @ 15:58:19
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Kim

Jag säger aldrig, under några som helst omständigheter, "salta pinnar, skojar du". Man skojar inte om salta pinnar nämligen... :) Ett julgodis helt i min smak.

Ja upplopp är väl ändå rätt inne nu va? Man kanske ska passa på att rasa över något...

2012-12-19 @ 20:31:33
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Vörtbröd, skinka, senap, tomtegröt och en jädra massa godis!!

2012-12-19 @ 21:53:58
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Skojar du, salta pinnar? Se bara till så Ofelia inte stoppar en pinne i näsan. för det kan vi lova dej, det är ingen rolig historia. Och om hon gör, använd damsugaren för att få ut den! True story!

2012-12-19 @ 22:03:47
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0