Jag försökte så himla mycket.

Trots att det är första advent idag så har jag inte gjort någonting adventigt alls. Här har inte ätits eller bakats en enda pepparkaka eller lussebulle, inte druckits någon glögg och inte sjungits en enda julsång. Däremot har det ätits comfort food, det får man göra när det är söndag och kallt ute. Idag fick det bli en rätt som jag hittade hos Amy som passade alldeles utmärkt en dag som denna, trots att den inte är det minsta julig.
 
Mexikansk Bönröra under Potatistäcke
 
4 portioner
 
2 vitlöksklyftor
1 grön paprika, tärnad
1 röd paprika, tärnad
1 burk krossad tomat
1 tsk starkt chilipulver (lite mindre om du inte tycker om hetta)
2 msk tacokryddmix
1 burk konserverad majs (325 g), avrunnen
1 burk konserverade kidneybönor (215 g), sköljd och avrunnen
1 stjälk selleri, skivad

Potatistäcke:
ca 800 g potatis
ca 1 dl mjölk
1 dl riven ost
0,5 dl riven ost som strös över potatistäcket
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Börja med att skala och koka potatisen tills den blir mjuk.
Under tiden hetta upp olja i en stekpanna
och fräs vitlök, selleri och paprika tills de är halvmjuka.
Tillsätt krossad tomat, chilipulver, tacokrydda, majs och kidneybönor.
Låt allt koka upp och sjuda i ca 10 min.
Häll bönröran i en ugnssäker form.
När potatisen är färdigkokt.
Hälla av allt vatten och mosa med en gaffel.
Tillsätt mjölk, potatiskrydda och ost.
Rör ihop moset och klicka det över bönröran i formen.
Strö riven ost över potatistäcket och grädda i ugnen i ca 15-20 minuter.
 
Gott, mättande och värmande. Perfekt för idag alltså. Annars idag så har jag mest titta på längdskidor och sen har Ofelia haft besök av sin farmor och faster. De besökte visserligen mig också, men det var nog Ofelia som var mest intressant. Eller åtminstone gulligast. Jag var mest frusen och trött. Nu ska jag gå och slänga mig framför en spårvagn.
 
SKATERS - Are We Just Doomed?

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Nej! Gör inte det! Jag skulle ju aldrig överleva utan din blogg om nu spårvagnen tog dina fingrar!

Svar: nej, jag struntade i det och gick och la mig och sov istället, det funkade också bra :)
Pernilla

2012-12-02 @ 23:10:26
URL: http://everlasting.nu
Postat av: charlotta

Ok, det här måste jag nog prova, typ imorgon. Fast med quornfärs, tror jag. Låter galet gott!

Svar: ja, fast det var gott med bara bönor också, det är ju så jäkla dyrt med quorn har jag insett på äldre dar! (och med äldre dar menar jag leva-på-föräldrapenning-dar)
Pernilla

2012-12-03 @ 20:39:43
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Kim

Comfort food - vad heter det på svenska egentligen? Tröstmat låter ju bara för deppigt. Mysmat? Måbramat?
Gott verkar det hur som helst!
Nämen du, håll dig borta från spåren. Hoppas du tinat upp i kroppen. Kram.

Svar: det finns ju inget bra svenskt ord för comfort food, vi får uppfinna ett! måbramat var ju bra, fast då kommer väl nån "hälsosam" LCHF-detox-människa och säger att man inte alls mår bra av den... komfortmat kanske? hoho.
Pernilla

2012-12-03 @ 20:51:32
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Men varför skulle du slänga dej där, blir man varm då? Tycker du ska slänga dej i ett varmt bad istället, mycket skönare, mysigare och mer värmande!

Inte finns det något tvång på att det måste vara juliga aktiviteter på advent, här var det maginfluensa, inte ett dugg juligt det heller!

Ha en bra vecka fina prinsessan,
kram

Svar: vi har ju inget badkar! jag har aldrig saknat ett badkar så mycket som jag gjort de senaste veckorna av någon anledning... men jag struntade i att slänga mig framför spårvagnen och gick och la mig och sov lite istället!
men fy då för maginfluensa, det kan ju vara bland det värsta som finns! hoppas ni kryat på er och får en betydligt bättre start på denna veckan! :)
Pernilla

2012-12-03 @ 21:02:35
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Lät supergott! Inte lika bra det där med spårvagnen. Bara att vänja sig. Nu är det barnet de vill träffa. Inte dig eller Jimmy......
Man behöver inte vara så himla julig och tävla om vem som är mest julig. Bättre att spara på¨krutet till den riktiga julhelgen!

Svar: ja, så är det, jag skulle ju lika gärna kunna passa på att sova lite när vi har gäster ;) och min mamma tycker att hon bara behöver köpa julklappar till ofelia nu och inga till mig. det var det värsta jag hört! ofelia har ju allt hon behöver, det är ju jag som behöver bli bortskämd ;)
Pernilla

2012-12-03 @ 22:19:05
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0