Efter imorgon kommer ännu en ny dag.

Förutom den ganska uppenbara delen av att sluta vara konstant illamående, som alltså är att jag slutat vara konstant illamående, så kommer också lusten och orken att laga och äta mat tillbaka. Och lusten att laga och äta kakor. Okej, lusten att äta kakor försvann kanske aldrig men någon måste ju baka dem också och jag tycker det är så fruktansvärt onödigt att köpa kakor. (Wienerbröd och delicatobollar är undantaget, men inte heller det köper jag ju oftare än 1-2 gånger om året.)

Så idag bakade jag kakor. Jag börjar lite småskaligt med småkakor, men det fick bli en lite lyxigare variant för att ta igen all förlorad baktid och för att mjuka upp frostingknycken i handleden.

Dubbla havreflarn med chocomockakrämfyllning

ca 20 st

200 gr smält avsvalnat smör
2½ dl socker
6 dl havregryn
3 msk ljus sirap
2 msk vispgrädde

Fyllning:
150 gr rumsvarmt smör
1½ dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
2 äggulor
2-3 msk starkt kallt kaffe

Sätt ugnen på 200 grader.
Klä en långpanna med bakplåtspapper.
Häll det smälta avsvalnade smöret i en bunke.
Rör ner resten av ingredienserna i den ordning de står uppräknade.
Bred ut smeten i långpannan.
Grädda i mitten av ugnen ca 12 min.
Låt inte kakan bli alltför mörk.
Skär kakan i små rutor medan den fortfarande är varm.
Låt kakan svalna helt.
Rör samman smör, florsocker, vaniljsocker och kakao till krämen.
Tillsätt gulorna en i taget tills krämen blir luftig.
Smaka av med kaffet.
Lägg ihop rutorna två och två med kräm emellan.
Förvara i kylskåp.

Det räcker att göra rutorna ganska små, för det är mäktiga små kakor detta. Var det gott då? Ja. Vi kan väl säga såhär, vi hade Rickard och Robban på besök tidigare här under kvällen och Robban in princip länsade fatet med kommentaren: "Alltså Pernilla, om du inte redan var förlovad..." Han är väldigt tacksam att baka kakor till får jag lov att säga, tror nästan jag skulle kunna öppna mitt café och leva på att ha bara Robban som kund. Ja, det tåls att fundera på faktiskt.

Nu ska jag titta på filmen som jag somnade ifrån igår, enligt Jimmy var den hur bra som helst så det känns ju som att jag måste se den. Det var ju dessutom jag som valde den, så då är det verkligen inte okej att somna ifrån den!

Loosegoats - Hollywood And Mid July

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Jippi för återkommen lust för bakning och ätning! Speciellt när resultatet ser så gott ut och får så bra betyg:)

2012-04-29 @ 18:26:26
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Grattis och välkommen tillbaka till livet. Och vilka kakor! Sött och kletigt!! Yammi!

2012-04-29 @ 18:53:19
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Å, dom kakorna låter jättegoda, måste jag testa! Kul med positivt beröm i form av länsat fat ;-)



Det är jättejobbigt om man mår illa under tiden, hoppas du slipper det nu, första gången för mig så kunde jag inte ens vistas inne i huset när maken lagade mat...



Kram

2012-04-30 @ 08:42:29
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Plommonet

Jag vet nog ingen blogg som jag blir så inspirerad av att baka kakor av som din. Visste du förresten att jag bakade dina Gunnis knäckkakor när jag skulle hälsa på tvillingbrorsan på jobbet, bjöd runt och att kakorna fick nicknamet "De magiska kakorna" på hans arbetsplats?



... jag tror de här kakorna har potential att bli såna också. ;)

2012-05-08 @ 10:42:59
URL: http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0