Med enkla medel.

Jag förstår att ni tycker att jag är lite elak. Lägga upp en bild på citronmarängpajen och sedan inte skriva ut något recept. Fy mig! Så nu kommer det ett recept, det här var ett av de enklaste recepten på citronmarängpaj som jag stött på och så blev det en väldigt god paj av det också:

Citronmarängpaj


Pajdeg:
3 dl mjöl
125 gr kallt smör
2 msk kallt vatten

Citronkräm:
2 citroner
3 äggulor
1½ dl socker
1½ msk maizenamjöl
100 gr mjukt smör

Marängtäcke:
3 äggvitor
1½ dl socker

Blanda mjöl, smör och vatten i en matberedare eller snabbt för hand.
Tryck ut degen i en smord pajform.
Ställ in i kylen i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Häll rivet skal och saften från citronerna i en kastrull.
Vispa i äggulor (spara vitorna!), socker och maizena.
Värm allt på svag värme under ständig omrörning.
Krämen får inte koka.
När krämen börjar tjockna tar du av den från värmen.
Tillsätt smöret i klickar under omrörning.
Bred den släta krämen över pajskalet.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
Vispa de sparade äggvitorna till hårt vitt skum.
Vispa ner sockret lite i taget tills du har en fin marängsmet.
Klicka ut marängen över pajen.
Grädda i ca 15 minuter i ugnens övre del.

I boken där jag hittade receptet stod det att pajen skulle serveras med vaniljglass till. Men nej. Den här pajen är så himla god som den är, och dessutom väldigt mäktig så vaniljglass till blir faktiskt alldeles för mycket. Tror jag, nu har jag förstås inte ens testat. Men det känns verkligen så.

Nu kom jag nyss hem efter att ha suttit några timmar med Ann, Mauritz och deras danskompisar på en restaurang och druckit lite cider. Eller ja, en cider drack jag. Sen satt vi mest och diskuterade chips, vintagefynd, bloggar och facerapes. Så nu ska jag kolla upp lite bloggtips som jag fick.

Black Milk feat. Royce Da 5'9 & Elzhi - Deadly Medley

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vad gott!

2011-10-02 @ 13:12:02
URL: http://rinolofsson.se
Postat av: Anonym

Åh vad gott!

2011-10-02 @ 13:12:06
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: anna

åh den där såg ju ut som en dröm!



sv: haha tack så jättemkt. det måste ju innebära att du är en bra tjej också då ;)

2011-10-02 @ 16:33:32
URL: http://addspirit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0