Ladda batterierna.

I torsdags åt jag någonting som jag aldrig ätit förut. Och nej, det är ingenting exotiskt eller spännande överhuvudtaget. Bara någonting som jag aldrig kommit mig för att testa, är det inte konstigt egentligen hur många helt vanliga saker det finns som man aldrig har smakat på? Hemma hos mig när jag var liten var gurka, tomat, morot, paprika, ärtor och majs de grönsaker som var vanligast på middagsbordet. Haricots Verts till planksteken och rödbetor till pytt-i-pannan och pölsan. Och jag ratade allt utom gurka, morot, majs och rödbetor så det var kanske inte så konstigt heller. Men nu på äldre dar alltså: Ett helt grönsaksland att upptäcka! Senast ut: Kronärtskocka.

Soppa med kronärtskocka, palsternacka och parmesan

För 4 portioner

½ gul lök
1 burk kronärtskockshjärtan (ca 400 gr)
5 dl grönsaksbuljong
2 st palsternackor
2½ dl matlagningsgrädde
½ dl färsk riven parmesan
salt
vitpeppar

Skala och finhacka löken.
Dela kronärtskockshjärtana i bitar.
Fräs löken i smör i en stor kastrull tills den är genomskinlig.
Tillsätt kronärtskockan.
Häll över grönsaksbuljongen.
Skala och dela palsternackan i bitar.
Tillsätt i soppan och låt koka tills palsternackan mjuknat, ca 15 minuter.
Mixa sedan soppan slät.
Tillsätt matlagningsgrädden och låt koka upp.
Ta av soppan från spisen och tillsätt parmesan.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med ett gott mjukt bröd.

Ja. Kronärtskocka alltså. Jag tyckte det smakade som palsternackssoppa med parmesan och antar att jag måste köpa färsk kronärtskocka och testa ordentligt för att få veta. Men soppan var god i alla fall, så därför bestämmer jag mig för att åtminstone inte tycka att kronärtskocka är äckligt.

Ladda batterierna ja. Det är verkligen det jag ska göra idag. Ligga på laddning. Jag har ju behövt ligga på laddning sen i onsdags, men det där med tiden och räcka till alltså. Inte riktigt på samma våglängd för tillfället. Så idag blir det batteriladdning istället för Hattfest (och jag som köpt världens sötaste hatt, på riktigt!) så jag blir frisk till nästa vecka. Nu funderar jag på om jag ska orka ta mig ur pyjamasen och klä på mig någonting för att orka gå till affären. Man behöver ju chips om man ska bli riktigt frisk, det vet ju alla!

Sigur Ros - Inní Mér Syngur Vitleysingur

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Klart chipsen är ett måste!

Kronärtskockor = Jättegott = jättegasbildande...=inte ofta vi käkar den färska varianten:)



Krya på dej kramar skickar vi till dej!

2011-11-12 @ 17:07:48
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Kronärtskocka tycker jag är gott, men det är väldigt milt. Smakar lite mindre än kanske just palsternacka, så jag kan förstå om den gav mest smak åt soppan. Jag köpte hem lite färska kronärtskockor för att jag tycker att jag snöat in på samma grönsaker. Får se vad jag gör med dem.

Tycker absolut du ska blanda till en varm romdrink. För det tillsammans med chips kan inte vara annat än bästa medicinen.

2011-11-12 @ 20:42:26
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Kim

Bild på hatten!!



Kronärtskockshjärtan är gott det, jag kan äta dem rätt ur burken jag.

2011-11-13 @ 20:12:09
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Annsie

Men usch! Sluta genast upp med att köpa kronärtskocka på burk! Köp en färsk i affären istället, koka 30-40 min i saltat vatten och ät med lite citron och saltat smör..mumma

Smakar helt annorlunda och är lätt beroendeframkallande =)

2011-11-15 @ 09:08:00
URL: http://peccatamortalia.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Soppan lagad och uppkäkad, varenda liten droppe! Kanongod, högt betyg:)

2011-11-29 @ 20:09:05
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0