All tid jag har lagt ner på att skriva om detta.

Det här receptet är till Desireé så ni andra får gå och göra nåt helt annat någon helt annanstans. Neeej. Ni får givetvis också spana in det, faktum är att ni är dumma om ni inte gör det. Denna vecka är det nämligen kvällspaj som gäller, och även om jag i vanliga fall inte är något större fan av efterrättspajer så finns det vissa som slinker ner. Som denna lilla godbit till exempel:

Key Lime Pie

Pajbotten:
15 st digestive kex
50 gr smält smör
½ tsk kanel

Fyllning:
1 burk sötad kondenserad mjölk (ca 400 gr)
2 äggulor
rivet skal från 2 lime
3 st pressade lime
2-3 droppar grön karamellfärg
2 st uppvispade äggvitor

Sätt ugnen på 200 grader.
Krossa kexen i matberedare eller i mortel.
Blanda med det smälta smöret och kanel.
Tryck ut kexsmulorna i en pajform.
Grädda i 5 minuter i mitten av ugnen.
Sänk värmen till 175 grader.
Blanda ihop kondenserad mjölk, äggulor, limesaft, limeskal och grön karamellfärg.
Vänd ner de vispade äggvitorna.
Häll blandningen i pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.
Låt pajen svalna något.
Servera gärna med en klick vispad grädde!

Gottegott. Faktiskt väldigt jättegott. Lite julig smak blir det också med kanelen i pajbotten. Om vi nu ska ta ut julen i förskott, och det verkar det ju som att man ska i bloggosfären. I år igen!

Jag tror det är något allvarligt fel på mig förresten, idag räckte det med att jag gick in på Systembolaget så fick jag sån där bakfyllehjärtklappning och blev illamående. Och då har jag inte ens druckit mig berusad på över två månader, och den gången blev jag inte ens bakis. Fast å andra sidan har jag varit lite lätt illamående i flera dagar nu, tror det hänger ihop med förkylningen som inte vill ge sig. Och hjärtklappningen beror nog på att jag blev så förbannad för att det bara finns äckliga saker på Mölndals Systembolag. Vem är det som bestämt att det inte ska finnas gula cube eller smirnoff twisted mer? Säkert samma människa som tog bort Sourcream & Cheese-chipsen och Sourcream & Lime-chipsen och som bestämde att de skulle lägga ner OC och Greek. Jag ger mig fan på att det är Jan Björklund! Nu ska jag slå in julklappar, Jan Björklund får ingen.

Snow Patrol & Martha Wainwright - Set Fire To The Third Bar

Kommentarer
Postat av: Coquina

Mums vad gott =) Nu kan du tävla om en matkasse från mathem.se på min matblogg så kika gärna in där och tävla om årets julklapp =)

2011-11-16 @ 22:42:31
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Vardaxlyx

Låter ju hur gått som helst =)

Önskar dig en trevlig torsdag!

2011-11-17 @ 05:32:52
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Jag skulle kunna tänka mig en liten bit. Gottigott!!

2011-11-17 @ 14:56:07
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Nina

Åh, lime! Alltså, jag har tänkt testa sådan här paj i typ 10 år men aldrig fått till det. Och det här receptet innehåller ju både lime (som är en storfavorit) och kondenserad mjölk som är en basprodukt här i huset numer så det här måste ju vara klockrent för mig!

2011-11-17 @ 19:54:40
URL: http://www.denvassastekniven.se
Postat av: anna

oh greek! jag kom av mig helt i det, såg inte ens klart första säsongen. hur många säsonger blev det tills lut?



sv. haha ja det borde jag absolut göra!

2011-11-17 @ 20:35:17
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: blåbär

tack!!!! (hundra utropstecken) åh vad jag ska prova detta, ser ljuvligt ut! Och lime-dessert! Att jag liksom inte fattat grejen förens till för en månad sen. Får äta desto mer nu ;) snart jul vad kul <3 puss!

2011-11-17 @ 23:05:59
Postat av: Charlotta

Jag. Älskar. Key. Lime. Pie. När min magkatarr är över ska jag LÄTT svänga ihop en sån här. Lätt.

2011-11-18 @ 19:44:34
URL: http://www.marepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0