Om jag rör mig riktigt snabbt hinner ingen ikapp.

Som ni säkert vet vid det här laget så brukar jag, Evelina och Jolin turas om att bjuda varandra på 3-rätters middagar med jämna mellanrum. Igår var det min tur att vara värdinna. jag gjorde en liten tävling där de skulle gissa vad det var jag skulle bjuda på, med hjälp av en liten ledtråd till varje rätt. Till efterrätt hade jag bestämt mig för att vara lite modig, eller galen, och bjuda på någonting som jag inte smakat innan och aldrig lagat själv. I efterhand är jag väldigt nöjd med det modiga beslutet för det var himla gott. Och ledtråden till efterrätten var "En Kent-låt." Kan ni gissa på den? Kan ni inte det så gör det inget, för svaret kommer här:

Äppelkräm med limeyoghurt

4 portioner

1 kilo äpplen
5 dl vatten
½ lime
1 dl socker
1 kanelstång
1 tsk kardemumma
2 msk potatismjöl utrört i lite vatten

Limeyoghurt:
2 dl turkisk yoghurt
1 tsk rivet limeskal
2 msk flytande honung

Skala och kärna ur äpplena och skär dem i klyftor.
Lägg i en kastrull med vattnet i.
Pressa över saften från en halv lime.
Tillsätt socker, kanelstång och kardemumma och koka tills äpplena mjuknat.
Det tar kanske 5 minuter.
Häll i potatismjölet utrört med vatten och låt krämen få ett uppkok.
Ta genast av från värmen och ställ den att svalna.
Blanda ihop ingredienserna till yoghurten.
Servera krämen med yoghurten och skorpor.

Ni får ursäkta bilden, men det fanns liksom inte tid till världens längsta fotosession. Eric Saade var ju på teve! Och ja, jag är medveten om att Kent-låten inte heter Äppelkräm med Limeyoghurt, den heter ju bara Kräm men man kan ju inte vara hur övertydlig som helst med ledtrådarna.

Nu ska jag äta lite frukost och fortsätta skrota runt här hemma. Jag börjar inte jobba förrän 16.00 idag, så jag kan skrota runt i pyjamasen ända till klockan tre om jag vill. Varför jag nu skulle vilja det, det är lite oklart.

Svante Thuresson - Mina Drömmars Stad

Kommentarer
Postat av: charlotta

åh, kräm! vilka tonårsminnen, hoho.

2011-05-13 @ 22:11:46
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: sanna -saos.blogg.se

Lät spännande! :)



svar ja den är superfin! Molo gör fina grejer. :)

2011-05-13 @ 22:24:46
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: PhotographyOliviaOlsson

Gött.

2011-05-14 @ 09:14:29
URL: http://oliviasphotolife.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Gottigott gott med kräm, här har det käkats rabarberkräm, härliga barndomsminnen...



Hoppas du har en underbar helg!

2011-05-14 @ 13:19:13
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Gott!! Mamma gjorde ofta äppelkräm (o en massa andra krämer för den delen) när vi var små. Perfekt kvällsmat!

2011-05-14 @ 15:35:27
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: daisy

åh jag som just satt och funderade på hur gott det skulle vara med lite hemkokt kräm. nu vattnas det i munnen minsann.



kreta hade väl sämre (?) väder än här men vad gör väl det? :) det var ju sol varje dag :) fast jag är ju ingen pepparkaka och det räknas väl som en dålig semester va? (innan jag åkte sa de flesta "åhhh vad brun du kommer va!!") det är ju så jävla tråkigt att sola! ätit god mat, druckit gott vin, haft förträffligt sällskap och läst fem böcker. underbart! :D



spinnincykeln ska jag damma av i eftermiddag :P



när ska du "hemåt" dalom igen då? :)



PUSS! <3

2011-05-15 @ 10:39:46
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Låter jättegott! Jag vill också ha. Nu. Själv har jag vältrat mig i rabarberpaj hela helgen, fredag, lördag och söndag. Nästan så att det kan klassas som en orgie.

2011-05-15 @ 22:24:56
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Emmy

Det här låter väldigt gott. Jag som aldrig gillat mjölk till kräm, skulle mycket hellre ha limeyoghurt till. Och absolut ett par skorpor.

2011-05-16 @ 18:45:14
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0