Våra hjärtan har fel.

Eller våra smaklökar kanske. Idag tänker jag faktiskt blogga om någonting som varken jag eller Jimmy tyckte var särskilt gott, det var inte äckligt heller. Det var bara inte våran smak, det borde jag egentligen ha förstått från början. Kål är ju inte någon favorit hos någon av oss, men för dem som gillar grönkål så kan nog det här vara en riktigt bra middag. Speciellt som den var väldigt enkel att göra och inte kostar särskilt mycket heller. Dessutom ser det ju gott ut, och det kan man komma långt på.

Grönkålssoppa med halloumi och rostade anisfrön

För 4 portioner

1 gul lök
1 liter vatten
2 tärningar hönsbuljong
500 gr fryst grönkål
30 gr smör
1 msk vetemjöl
salt
peppar

200 gr halloumi
2 msk rostade anisfrön

Skala och finhacka löken.
Fräs i olja i en stor kastrull tills löken mjuknat.
Häll över vatten, buljong och grönkålen.
Låt sjuda tills grönkålen är genomvarm.
Mosa ihop smör och vetemjöl och klicka ner i soppan.
Låt soppan tjocka på sig lite.
Smaka av med salt och peppar.
Grilla halloumin eller stek den i grillpanna.
Rosta anisfrön i en het stekpanna.
Häll upp soppan i skålar, lägg ner halloumiskivor och toppa med rostad anis.

Receptet hittade jag på tasteline från början. Så; gillar ni grönkål så testa. Gillar ni inte grönkål så kan ni ju också testa, det bestämmer inte jag. Själv åt jag snällt upp min soppa men gillade mest halloumin. Ingen större skräll förstås då jag oftast gillar halloumin bäst så fort den är med i någon maträtt.

Annars har jag mest jobbat idag och ser verkligen fram emot fredag imorgon. Speciellt som jag ska jobba då också och det är alltid extra skönt med fredag när man jobbar först, för då får man riktig fredagskänsla och blir jätteglad när man får gå hem. På tal om att ta sig hem så lyckas jag alltid hamna bakom riktigt sega människor på väg från pendeltåget till spårvagnen på eftermiddagarna, och så går det ju inte att gå om dem heller eftersom det är så packat med folk, så jag lyckas alltid missa spårvagnen med bara några meter. Får man knuffa dem? Eller ska jag tunnelkrypa mellan knäna på dem? Fast å andra sidan går spårvagnen var nionde minut, och jag som Sågmyra-tjej bör väl inte klaga. Det är ju klart bättre än en gång i timmen på vardagar och en halv buss om dagen om helgerna. Men ändå, kunde de bara inte gå bara liiiite snabbare? De sega människorna alltså, inte spårvagnen.

Jessica Lea Mayfield - Tell Me

Kommentarer
Postat av: hogie

Sågmyra var med i boken jag läser nu! Eller ja, han nämnde iaf Sågmyra. Alltid nåt?

2011-03-03 @ 21:08:42
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Tina N

Klart att man får knuffas!! ;)



Jag gillar grönkål - får prova en dag. Fast för mig är det en vintersoppa och nu är våren på ingång här. Det har jag i varje fall bestämt. Snön är borta och kan bli borta och nu vill jag ha sol, värme och utefika! :)

2011-03-03 @ 23:17:24
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Malin

Nja, den där soppan tycker jag inte låter god, blev nästan glad när du skrev att ni inte hade gillat den för jag menar, SÅ olika smak kan vi väl inte ha ändå ;-)

Och du, du som är ifrån en liten stad precis som jag, vi är för artiga och fega för att knuffas eller säga något spydigt, vi går bara där bakom och muttrar lite för oss själva, eller hur?



Kram

2011-03-04 @ 06:39:05
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: charlotta

grönkålssoppa? njae. starka minnen från mammas läskigt gröna grönkålssoppa med frikadeller i, som hon ofta åt när jag var liten. min mamma, som är alldeles grym på att laga mat, måste ha någon sorts kortslutning när det kommer till smak och grönkål. rrrys.

2011-03-04 @ 09:43:56
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Michael

den soppan skulle nog p och jag gilla. p är en hejjare på grönkål. coolt med halloumi, lite som jorden runt. anis från asien, grönkål från halland och halloumi från cypern. :)

2011-03-04 @ 09:48:39
URL: http://lanternan.kokaihop.se
Postat av: Mårtenssons kök

Vi gillar grönkålssoppa här hemma, kör det ibland. Men halloumi har vi aldrig haft i den, däremot bacon (som ska uttalas på Morbergs språk).



Armbågarna, Pernilla, kan du inte använda dom? :)



Hoppas din helg blir bra och att du slipper trängas.

2011-03-04 @ 18:09:04
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Elle

Hej! Fastnade för alla dina härliga rubriker, med något djupare syfte? Rolig läsning hur som helst! Tänkte jag skulle prova göra denna soppan nästa vecka :)

Ha det fint!

2011-03-05 @ 10:20:26
Postat av: Emmy

Vi brukar äta grönkålsoppa runt jul, men spadet från skinkkoket som buljong i. Det tycker vi är gott, toppat med ägghalvor och stekt bacon. Halloumi i kan jag tänka mig blir gott. Sådan är vi i vår lilla stad :-)

2011-03-05 @ 19:26:39
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0