Men jag vill inte sjunga om gitarrer.

Vad blir det för jävla soppa idag då? Tänker ni nu. Men tji fick ni, för det blir minsann ingen soppa alls! Det blir gryta istället. Jag serverade den dock i soppskålarna för att vi inte skulle bli alltför förvirrade. Det är ju trots allt torsdag, det vill man ju inte glömma bort. Grytan har dock en lite vintrig smak, men den får bli mitt farväl till vintern helt enkelt. Lite sådär: Tack för i år, du behöver inte skynda dig tillbaka.

Tack och hej vinter! - Grytan

För 4 pers

4 portioner couscous
ca 200 gr färska champinjoner
3 st chorizo-korvar
1 burk krossade tomater (400 gr)
4 dl vatten
1 apelsin
½ msk flytande honung
kanel
salt
peppar

Koka couscous efter instruktioner på förpackningen.
Dela champinjonerna i fyra delar. Slanta chorizon.
Fräs på detta i en djup stekpanna.
Häll över tomatkross och vatten.
Riv över skalet och pressa ner saften från apelsinen.
Låt puttra ihop i ca 5 minuter.
Blanda ner den färdigkokta couscousen i grytan.
Smaka av med kryddorna.
Servera gärna med créme fraiche och lite mjukt bröd.

Kaaaanske kan man minska ner lite på apelsinen, apelsinsmaken tog lite överhanden. Grundreceptet kommer från Allt Om Mat men sen har jag byggt om det efter eget behag. Man ska slösa friskt med kanelen, kanel är nyttigt!

Nu ska förresten explorer-problemet vara fixat, det var tydligen just explorer det var fel på (ingen större skräll där) och ni kanske får trycka på uppdatera-knappen för att det ska synas. Och ja, i morse syntes det inga cupcakes i någon webbläsare för då var allting knasigt. Men nu ska det vara fixat, och jag fixade det helt på egen hand också. Duktiga jag! Men ni som fortfarande kör med explorer borde faktiskt verkligen tänka över att be någon som kan lite om data hjälpa er att fixa en riktig webbläsare, jag satt ju lite på explorer idag när jag skulle fixa med designen och jeeeez, jag fick krupp på en gång.

Nu ska jag dricka godaste Granatäpple Hallon-téet och mysa i mina tofflor. Igår var det 17 grader varmt i Prag, det tycker jag låter fint.
Jag: "Jag ska nog ha min sjömansjacka i Prag!"
Jimmy: "Men inte bara väl?"
Jag: "Jo, bara den och ingenting mer. Jag ska gå runt där som Kalle Anka!"
Jimmy svarade inte på det. Han gav mig bara den där trötta blicken som jag älskar så mycket.

Burial - Ghost Hardware

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Hahaha, får en inre bild av dej a´la Kalle Anka, struttande omkring på Prags gator och torg, underbart eller bart under kanske...



Har just bestämt oss för ett experiment nästa vecka. Vi ska kocka till en egen gratäng och jämföra tid och pengar. Spännande, eller hur?

2011-03-17 @ 19:27:06
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Ninni

Nu är det jättefint även i explorern, och jodå jag har firefox också ;)

2011-03-17 @ 20:03:26
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

17 grader låter ju inte fel. Verkar som det kan bli snö i helgen i götet. Hoppas det är den sista... Vill också säga tack och hej till vintern!

2011-03-17 @ 21:42:41
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

När ska ni till Prag? Underbart med den värmen. Här vaknade vi idag till 2 dm nysnö och det värker fortfarande ner.... suck.

Hoppas ni får en underbar fredag, och du, sen i Prag, ta på ett par trosor oxå i varje fall ;-)

Kram

2011-03-18 @ 06:57:23
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Susann

Hej på Dej!

Den grytan får du nog göra fler gånger i år :(

Här har vintern precis kommit tillbaka......

Massor av snö! Fy bubblan!!!

Kram Susann

2011-03-18 @ 08:01:03
URL: http://liladrommar.blogg.se/
Postat av: charlotta

bra där, pernilla. din kommunikation med vintern måste vara strålande, för INATT HAR DET SNÖAT! och jag skyller allt på dig. nä, ok, det gör jag inte men fy fabian vad jag är trött på den här satans snön nu. morr.



men du, trevlig helg på er! trots snö.

2011-03-18 @ 08:56:16
URL: http://www.matrepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0