Jag har det hellre såhär än att leva utan dig.

Igår bakade jag ju som sagt en tårta som jag sedan tog med till Evelina för att vi skulle ha någonting att äta på till Desperate Housewives. Är det säsongsavslutning så är det och då måste man ju ha nåt gott att äta på. Dessutom är det alltid rätt tillfälle för en tårta. Gårdagens tårta blev kanske inte den snyggaste jag gjort, men den blev himla god. Trots att den innehöll banan, och jag brukar tycka att tårtor med banan är det tråkigaste i världen. Så det är minsann ett fint betyg.

Bananfudgetårta

Bottnar:
175 gr smör
1 ¾ dl socker
1½ msk ljust muscovadosocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
1 msk mjölk

Fyllning:

3 dl vispgrädde
125 gr vaniljfudge
2 bananer

Dekoration:
hyvlad vaniljfudge

Sätt ugnen på 180 grader.
Smörj och bröa en sockerkaksform, 20 cm diameter.
Blanda alla ingredienserna till tårtbottnarna i en stor skål.
Vispa med elvisp på låg hastighet tills smeten är slät och välblandad.
Häll smeten i sockerkaksformen.
Grädda i ca 25 minuter tills kakan är färdiggräddad, känn med sticka.
Låt svalna någon minut och stjälp sedan upp på galler för att svalna helt.
Dela sedan i 2 eller 3 bottnar.
(min kaka blev lite platt så det blev bara två bottnar.)
Vispa grädden ganska hårt.
Hacka fudgen fint och blanda sedan ner i grädden.
Bred ut fudgegrädden på bottnarna och täck sedan med skivad banan.
På det toppen av tårtan brer du bara på fudgegrädde
och hyvlar sedan fudge över som dekoration.
Förvara tårtan i kylskåp.

Mäktigt, javisst. Men inte på det är äckliga viset, utan mäktigt men samtidigt gott. Finfin tårta som säkert funkar lika bra med skivade jordgubbar om man vill ha den lite somrigare.

Idag har jag tagit årets första dopp i sjön. Och ja, faktiskt det första doppet någonsin i Stensjön. Helt klart kallare än i poolen men ändå inte särskilt kallt. Tvärtom riktigt skönt. Det kan visserligen bero på att det är uppförsbacke nästan hela vägen till sjön så när man kommer fram är man svettig som en gnu och bara längtar efter att få slänga sig i vattnet. Men stranden får helt klart godkänt, det blir nog fler dopp där i sommar kan jag tänka mig. Nu ska jag äta köttfärspaj. Nomnomnom!

Eddie Vedder, Glen Hansard & Marketa Irglova - Sleepless Nights

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Ser allt mumsig ut :)

2011-06-08 @ 19:54:37
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Everlasting

Det är mycket bättre att ha lång uppförsbacke TILL stranden än därifrån. Tro mig, jag vet!



Arkiv X-avsnittet var nog ett av de äldre. Det började med en kille och en tjej som satt i en bil. Allt var alldeles romantiskt, ända tills de skulle kyssas. När de kysstes så började den ene suga ur fettet ur den andre genom munnen. Ungefär där gömde jag mig bakom kudden!



Förlåt att jag äcklar till ditt tårtinlägg...

2011-06-08 @ 20:31:47
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

En modig prinsessa minsann! Här får det allt bli lite fler än de 11 graderna det är just nu i havet innan vi kastar oss i.

2011-06-08 @ 21:28:55
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Tårta med vaniljfudge, hallåååå, GOTT! :D

2011-06-08 @ 21:42:35
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Anonym

men MUMS!

2011-06-09 @ 07:56:38
URL: http://minegeninspiration.blogg.se/
Postat av: dingo

MUMS!



haha vilka underbara barn vi har omkring oss, ärliga och jävliga men ack så söta.



vilken snabbvisit!! är det så mkt roligare i göteborg än i sågmyra? :P jag hade tänkt komma hem för jag var ledig. men nu jobbar jag till 14 på midsommarafton så vi får se om det går att komma efter det då.. vilket det säkert gör på ett eller annat vis. ses lär vi ju göra!

puss!!

2011-06-09 @ 09:38:24
Postat av: Eleonore

ÅH hur god såg inte den ut att vara! En sån säsongsavslutning kräver verkligen en god tårta :D

Ja men eller hur? Somriga glas gör att man gärna sitter ute och dricker drinkar på balkongen! Vare sig det är sol eller inte haha.

Jag har njutit ordentligt av ledigheten och hoppas solen kikar fram lite idag, hoppas du har det gott med! :)

2011-06-11 @ 10:17:21
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0