Bredvid trädgårdsmuren.

För att väga upp gårdagens inte alls produktiva dag så har jag idag varit lite extra om mig och kring mig. Synd att jag fortfarande är så fasligt trött hela tiden bara. Men vissa dagar är det bara att ignorera det och köra på ändå. En av de bästa sakerna jag gjort idag är en riktigt god kardemummakrans. Väldigt god tydligen då bara halva finns kvar så här några timmar senare. Själv har jag bara tagit en liten bit och Jimmy är ju alltid lika oskyldig, så jag antar att vi har fått råttor i lägenheten alternativt att hyresvärden smygit in och tagit sig en bit. Såhär såg kransen ut när den fortfarande var hel i alla fall:

Snabb kardemummakrans med russin och kola

6 dl vetemjöl
1 dl socker
2½ tsk bakpulver
1 tsk malen kardemumma
100 gr smör
2 dl mjölk
1 ägg
1 dl russin
6 st grovhackade kolor (jag använde rollo)

garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och kardemumma i en stor bunke.
Tillsätt smöret och finfördela detta i mjölblandningen.
Arbeta in ägg och mjölk i smeten.
Vänd till sist ner russin och kolabitarna.
Klicka ut smeten till en krans på bakpappersklädd plåt.
Pensla med uppvispat ägg och häll över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

Ja, visst är den lite sned och vind men det är ju det som är charmen med hembakat. Försök att baka in kolabitarna riktigt ordentligt i kransen för kola smälter ju tydligen i värme, tänk att ingen upplyst mig om det... Hrm. Och att ingen sedan upplyst mig om att det är en jättedålig idé att doppa fingret i smält kola som nyss kommit ut ur ugnen är ju faktiskt ännu värre. Tänk att man aldrig fick lära sig någonting viktigt i skolan! Kungar hit och primtal dit, grammatik och retorik, geografi och psykologi, men ingenting som man har nytta av när det gäller kokhet kola. Det kan ju faktiskt ha varit Mikael Persbrandt som ätit upp halva kransen också, han älskar ju kola, det är bara så.

Christoffer Lundquist - Showtime

Kommentarer
Postat av: Malin

Åhå, den här måste jag testa! Gillar bakverk där jag slipper använda jäst, har sällan tålamod till det ;) Och Rollo är typ... ja, alltså... JÄTTEGOTT! När dom är riktigt färska och mjuka och fina och... åååh, Rollo!

2011-06-17 @ 01:37:06
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Karin

underbart, mums!

2011-06-17 @ 06:06:57
URL: http://minegeninspiration.blogg.se/
Postat av: Everlasting

Det där ska jag absolut testa! Jag har knappt tagit mig ut kladdkakestadiet än, men vi får se hur det går.

2011-06-17 @ 08:22:08
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: dingo

ja du det ska bli skönt att kunna säga så. eller så skulle det bara vara skönt att för en gång i sitt liv (som man har velat så så så många gånger) "snälla mormor, håll bara käften!"



om SJ inte lyssnar på mig så får vi köra på plan B. en plan jag inte utformat än iofs. men vi kanske får låna bilen, ska fråga om det på söndag när jag ska till pappa och grete. just nu så lutar det åt midsommardagen men jag vill inte bestämma någonting förens jag vet hur det blir med bil/tåg/humör :P



isf på midsommardagen blire dössberget eller? vi brukar ju vara hos didde men han vet inte om han ska hem än så just nu vet vi ingenting. men isf kanske ni vill hänga på dit?



puss!

2011-06-17 @ 09:12:04
Postat av: Eleonore

Mums så gott! Vetelängder och kransar är så gott :D Den bästa jag smakar var med belgisk choklad, mumma!

sv: haha ja burkar är man väldigt duktig på att samla på sig! Jag håller på att välja en serie att ha torrvaror i just nu men finns ju så mycket fint att välja på, man vill ju ha det lite enhetligt iaf :)

2011-06-17 @ 09:38:23
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: Lollo-68

Gud vad jag skrattade när jag läste ditt inlägg idag (gör jag ju iofs ganska ofta när jag läser din blogg) men idag var det klockrent ang Persbrandt!

2011-06-17 @ 11:19:05
Postat av: Mårtenssons kök

Vi satsar på Persbrandt, helt klart!

2011-06-17 @ 22:37:03
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

lol Jag tror också på Persbrandt. Jimmy kan det ju inte vara, för han har väl varit oskyldig de andra gångerna det försvunnit godsaker. Typ. :-)

Jag gjorde en mer idiotisk grej på jobbet en gång. La handen på en kokplatta för att kolla om den var varm. Det var den... Min hand också efter det...

Bordstabletterna köpte jagpå Åhléns sommarrea förra året för 10:-/st + tag 4 betala för3!

2011-06-17 @ 23:03:36
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Tina N

Persbrandt var det ju så klart. Fy skäms! ;)



Kolla hos mig, så ser du vad du gick miste om i tisdags!

2011-06-18 @ 11:02:53
URL: http://frkkaka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0