Vem ska spana in mig då?

Klockan är 16.37 och jag har pyjamasbyxor på mig. Det känns bra. Det är ju faktiskt helg nu. Sen fick jag för mig att jag skulle ta och promenera halva vägen hem från centralstationen idag, i snålblåst och snö som kändes som sandpapper mot kinderna. Så när jag kom innanför dörrarna härhemma så kände jag mest att... Pyjamasbyxor. Är varmt och skönt.

Eftersom det är ett nytt år så är det ju dags att testa nya saker. Testa nya saker i vårat hushålle innebär oftast att testa någon ny sorts mat. Så igår tillagade jag pumpa för första gången i mitt liv. Jag trodde inte ens att jag ätit pumpa innan, men det hade jag tydligen.
Jag: "Jag har aldrig ätit pumpa innan..."
Jimmy: "Det har jag, det brukar vara med i såna där thai-grytbaser..."
Här menar han alltså sådana som man köper färdiga i konserv i mataffären.
Jag: "Jaha, men då har jag aldrig tillagat pumpa förut..."
Jimmy: "Det har jag, det är med i såna där grytbaser..."
Ehm. Nej. Jimmy, det räknas inte. Färdiga grytbaser. Hmpf. Jag lagade pumpasoppa. Det gör man såhär:

Pumpasoppa

För 3-4 portioner

ca 300 gr vitkål
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
ca 2 msk färsk hackad ingefära
250 gr pumpa
1 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
paprikapulver
cayennepeppar
gurkmeja

Strimla vitkålen. Skala och finhacka lök och vitlök.
Fräs i olja i en stor kastrull tills löken mjuknat.
Skala och hacka ingefäran.
Skär pumpan i mindre bitar.
Tillsätt resten av ingredienserna i kastrullen.
Låt koka upp och koka ca 15 minuter.
Smaka av lite med kryddorna.
Servera med ett äckligt bröd.

Det var starkt och gott. Jag vet ju inte riktigt om jag gillar pumpa eller inte, för det smakade ju inte så mycket av den. Men det kanske inte pumpa gör? Soppan var god i alla fall. Säkert himla bra mot förkylningar också. Ingefära och vitlök är ju alltid fint mot förkylningar. Och jag är inte förkyld i alla fall...

Ikväll är jag ensam hemma för Jimmy jobbar, så jag ska äta lax. Nej, det ska jag faktiskt inte. Jag ska nog slänga ihop några hamburgare. Men framför allt så ska jag titta på Greek som äntligen hade säsongspremiär igår, jag har längtat sen i april när den förra säsongen tog slut. Ah. Greek. "Oh my God, it's like we died and went to Gossip Girl!" Är min bästa Greek-replik. Tätt följt av: "I care about old people! I watch Desperate Housewives..." Nu ska jag sluta prata om Greek, annars slutar jag aldrig. Så. Nu bär det av till Greek Row.

Rah Digga - Viral

Kommentarer
Postat av: charlotta

eh, jag har (helt ogenerat) legat hemma i två hela dagar (!!) och tittat på två säsonger av mad men. i pyjamas. no need for shame, säger jag!

2011-01-05 @ 19:26:58
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Nina

älskar cappie!! "God, I missed a lot of great television by having friends"

2011-01-06 @ 18:18:27
URL: http://storiesaremeanttobetold.blogg.se/
Postat av: Nina

haha so true!!

2011-01-07 @ 17:55:25
URL: http://storiesaremeanttobetold.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0