Jag tänker fan inte lämna det såhär.

Nu är det dags för tisdagsfika, woohoo! Tisdagsfika är egentligen ingenting vi praktiserar, vi är mer varje dag-fika i det här hushållet. Men eftersom det är tisdag idag, så får vi väl lov att kalla det tisdagsfika. Eftersom jag bakade det idag så räknas det ju också som tisdagsfika. Nu lägger vi undan kaloriräknarna och satsar på att bygga på kostcirklarna runt magen istället. Bra, då säger vi så. Här är mitt tisdagsfika, som också är mitt bidrag till Månadens Sötsak:

Brownies med whiskeysås

Brownies:
100 gr smör
60 gr mörk choklad
2 ägg
2½ dl socker
1½ dl vetemjöl
60 gr hackad mörk choklad

Whiskeysås:
2 msk smör
2 msk socker
2 msk sirap
2 msk whiskey

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och chokladen på låg värme.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Tillsätt vetemjölet varvat med smör-chokladblandningen.
Rör till sist ner den hackade chokladen.
Häll smeten i en smord och bröad liten långpanna.
Grädda i ca 20 minuter, kakan ska vara lite kladdig när du tar ut den.
Skär i rutor eller trekanter medans kakan fortfarande är varm.
Blanda smör, socker och sirap i en kastrull.
Låt puttra några minuter tills såsen tjocknar.
Blanda ner whiskeyn.
Servera brownien med varm whiskeysås, vispad grädde och några goda bär.

Jag ska erkänna att jag var skeptisk till en början. Whiskey är ju ingen favorit hos mig direkt, men det funkar riktigt bra. Såsen smakar inte så mycket whiskey, i början smakar det som vanlig kolasås. Sen kommer det en eftersmak av whiskeyn som bryter av finfint mot kakan och den vispade grädden. Yumyum. Sjukt lyckat tisdagsfika! Ut i köket och baka med er. Ta det lugnt med whiskeysåsen bara, så det inte slutar som för de här grabbarna:


(jag bryter ihop av skratt ca 1.20 in i klippet varje gång jag ser det.
kanske för att jag vet att jag själv aldrig skulle bete mig på det viset. nej. aldrig.)


The Streets - Fit But You Know It


(för den är så himla rolig att sjunga med till. och för att jag gillar att säga "yes yes oh yay!")


Kommentarer
Postat av: charlotta

faaaan, pernilla! lägg inte ut sådana hära recept när jag ska börja äta lite nyttigare! gaaaah!

2011-01-11 @ 22:01:07
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Malin

Himmel människa, nu är vi där igen, något gott som bara måste provas, du gör mig galen ;-)!! Ser Magnus dessutom ordet whiskysås ja, då jäklar måste jag prova det IDAG!! ;-)



Näe vars, så illa är det inte, han har faktiskt slutat gilla whisky, för flera år sen och gått över till congac och det går alldeles utmärkt att ha i såser när man lagar mat, tom för mig som inte gillar det. Såsen blir jättegod till t.ex kött.

Så när jag provar din så blir det congnac istället för whisky för det har vi inte hemma :-)!



Tack för din gulliga kommentar!

Kram

2011-01-12 @ 15:55:58
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Emmy

Vilken tisdagsfika! Inga torra tråkiga bullar här inte. Whiskeysåsen låter ju galen.

Min väninna blev så där galen som på klippet när vi drack Long Island Icetea, livsfarlig drink... Ändå helt whiskeyfri.

2011-01-13 @ 02:44:57
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: hogie

Häromdagen gjorde jag en polkagriskladdkaka. Så jädra gött. Har du gjort det nån gång? Om inte - gör't! Och servera med grädde och apelsiner. Mmm. Nu blev jag allt bra återsugen.

2011-01-13 @ 14:44:23
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: sandra

det där såg gott ut :D bakar du ofta? :D

2011-06-11 @ 22:51:55
URL: http://sandrashalsa.blogg.se/
Postat av: hanna

Vi har gjort den här efterrätten och bjudit på två gånger den här veckan, otroligt god! Nu ska jag skriva ut det för 3e gångnr, vart tvungen att ge bort recpetet till mina gäster! ;) Hade även valnötter i, och kakan i 30 i vår ugn. Fantastiskt gott! :D

2011-06-25 @ 20:01:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0