Frihet är bara ännu ett ord.

Jag känner mig helt dagvill. Det känns som att det har varit söndag i en vecka nu ungefär. Men nu är det väl söndag på riktigt? Inte så att jag vill ha söndag, men det skulle ju vara roligt att veta vilken dag det är. Dagvill som jag är så serverade jag tacogryta igår, trots att det är lördag och alla vet ju att tacos äter man på fredagar. Nu var det ju visserligen inte traditionella tacos som serverades, för det tycker jag är ungefär lika roligt som korv och makaroner, men tacos är lite godare. Nej, i det här huset serveras oftast tacosmakerna på andra sätt, exempelvis såhär:

Tacogryta med ris och grillade tortillas

För 4 portioner

ca 400 gr fläskfilé
2 st vitlöksklyftor
6 st färska champinjoner
1 burk hela körsbärstomater (400 gr)
2 dl vatten
ca 2 msk tacokrydda
1 liten burk kidneybönor

4 st tortillabröd

Skär fläskfilén i bitar.
Skala och finhacka vitlöken.
Skiva champinjonerna.
Fräs på allt i olja i en djup stekpanna tills fläskfilén fått en fin färg.
Häll över körsbärstomater, vatten och smaka av med tacokrydda.
Låt koka i ca 10 minuter.
Tillsätt kidneybönorna och låt puttra 5 minuter till.
Värm en grillpanna utan smör.
Rosta tortillabröden någon minut på varje sida i grillpannan.
Dela dem sedan på fyra.
Servera tacogrytan med ris, tortillatrekanterna och sallad.

Ah. Så gott. Jag gjorde den här grytan lite starkare genom att droppa ner lite chipotlesås i den också. Men det är ju för att jag gillar stark mat. Så det kan man hoppa över.

Efter vi ätit den mumsiga maten igår så tittade vi på film. Först såg vi Black Swan som var så fruktansvärt dålig. Den får 2/5, men det är bara för att jag gillar Natalie Portman, annars skulle den fått en etta. Och sen såg vi Quills som var betydligt bättre. 4/5, men så var det ju jag som valde den också. Jag borde alltid få välja film så kan Jimmy titta på sina balettfilmer med sina polare istället.

Igår ösregnade det ungefär hela dagen. Fy fabian, vilket väder det var. Jag följde med Jimmy in till stan för att hämta hans älskade PS3 och det var ju ett helt motionspass bara att sig nerför Avenyn. Antingen isbana eller gigantiska djupa vattenpölar. Idag har det slutat regna, men det är verkligen bara is överallt så jag tänker hålla mig inne. Eftersom Jimmy fick sitt PS3 så tycker jag att jag borde få en bebis, men istället fick jag nöja mig med alla The Sims. Som jag kan spela ungefär en kvart åt gången sen blir min dator överhettad och lägger av. Kul dator man har. Verkligen. Jag ska skicka den på Fat Camp som hämnd.

Errors - The Erskine Bridge


Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Hur vågar ni äta tacos på en lördag?! Tur att den inte var traditionell....:)

2011-01-09 @ 17:12:54
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Jag tror att vi har utvecklat en allergi mot tacokryddan här hemma, mår illa bara vi känner lukten... Däremot så har vi kryddat färsen själva några gånger när de äldsta sönerna bodde hemma och "krävde" tacos och det blev gott, tyckte vi men inte dom ;-)....



Varför kan det inte vara röda dagar för alltid, vore inte det skönt, bara vara lediga och mysa....

Halka inte idag!

Kram

2011-01-10 @ 08:13:02
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Emmy

Grand marnier borde du kunna blanda med valfri vit spritsort (gin, vodka, rom, tequila) och valfri juice. Så som jag brukar göra med cointeau.

Kika in här:

http://www.cocktailguiden.com/drinkar/?search=grand+marnier

2011-01-10 @ 10:17:53
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0