Lek med livet.

Idag är det torsdag, det innebär att jag fortsätter mitt propagerande för soppa. Okej, nej. Det gör jag kanske inte, ni får göra som ni vill med erat soppätande. Men jag lagade i alla fall soppa idag. En enkel soppa av bara sånt där man redan har hemma så man blir av med lite saker i kylskåpet som man skulle fått lov att slänga annars. Gott blev det också, det tyckte till och med Jimmy. Dessutom är jag fortfarande mätt, 3½ timme senare. Igår åt vi risonisallad, då var jag galet hungrig igen 45 minuter efter att vi hade ätit. Mindre sallad, mera soppa:

Den enklaste potatissoppan

För 4 portioner

8 st mellanstora potatisar
2 st salladslökar
3 vitlöksklyftor
2 dl vatten
5 dl mjölk
1 tärning hönsbuljong
salt
peppar
persilja

Strimla salladslöken.
Skala och finhacka vitlöken.
Fräs i olja i en stor kastrull tills löken mjuknat.
Skala potatisen och skär i mindre bitar.
Tillsätt vatten, mjölk, potatis och hönsbuljong i kastrullen.
Låt koka tills potatisen mjuknat.
Mixa soppan slät och smaka av med kryddorna.
Servera soppan med ett gott mjukt bröd.

Och ni bara: "Vadå? Mellanstora potatisar?" Ja, men typ... Inte åtta stycken bakpotatisar, och inte åtta stycken små färskpotatisar. 8 stycken lagom stora mjöliga potatisar. Tänk typ, såna som ni skulle orka äta två av om de var kokta till söndagssteken. Så nu vet ni.

Förresten så råkade min bebis på Sims bli skickad till militärskolan då det inte skötte vanliga skolan, jag vet inte om jag ska ta det som ett tecken på att jag inte är redo att ha barn. Nu är jag visserligen inte ens nära att lyckas övertala Jimmy till en bebis överhuvudtaget. Igår när han låg och läste så låg jag bredvid och sjöng jättefint (tyckte jag i alla fall) för honom. Då vred han på huvudet, tittade på mig och sa: "Pernilla, för varje ton du tar så lägger jag på ett år tills du får din bebis..." Så fruktansvärt oförskämd. Det var minsann sista gången jag slösade min vackra sångröst på honom. Sådeså.

Nina Kinert - My Girl

Kommentarer
Postat av: M A T B L O G G E N



Ser ut som en riktigt god soppa.

Här blev det smördegssnittar bakade med ost och pesto på menyn :-)



http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg



Trevlig helg.



/ Jenny

Postat av: hogie

Du borde nog tänka över saken att du vill ha en bebis med Jimmie också. För han säger "din" bebis! Du kommer bli ensamstående!

2011-02-18 @ 13:42:53
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Emmy

Jag gillar verkligen soppa. Gör det bara allt för sällan. Betydligt mer mättande än pasta.

2011-02-18 @ 13:44:05
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0