Efter översvämningen.

Det blev en klassiker till middag idag. Ja, alltså inte en klassiker i allmän mening men något som vi brukar äta ganska ofta i det här hushållet. En sån där rätt som går relativt snabbt och är enkel att göra och dessutom alltid är god. Dessutom går det enkelt att variera tillbehören då det mesta passar till; pasta, ris, bulgur, potatis, klyftpotatis, etc. Därför trodde jag att jag väl lagt ut det här receptet flera gånger om, men det hade jag tydligen inte alls det gjort så därför lägger jag ut det nu.

Fläskfilégryta med citron och timjan

För 4 portioner

ca 400 gr fläskfilé
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
ca 8 st färska champinjoner
3 dl matlagningsgrädde
1 köttbuljongstärning
½ citron, rivet skal och saften
timjan

Putsa fläskfilén och skär den i bitar.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Skiva champinjonerna.
Bryn köttet tillsammans med löken och champinjonerna.
Tillsätt grädde, buljong och skal och saft från citronen.
Låt puttra i 10-15 minuter.
Smaka av med timjan.
Servera med en god sallad och ris, pasta eller vad du vill.

Ja. Det var gott som vanligt. Jag stod och åt upp den andra halva citronen rakt upp och ner sen. Hade glömt bort hur gott det är med citron. Ja, jag är en sån som kan äta citron helt vanligt som den är på fruktstunden. Om jag nu hade haft någon fruktstund att äta den på alltså.

Nu har jag nyss tittat på Landskampen och hejat på Foppa. Då kom jag på mig själv med att tänka att det var ju tur att jag inte blev bra på någon vintersport (för det var ju himla stor chans att jag skulle bli bra på någon sport överhuvudtaget, verkligen), för jag hade ju aldrig kunnat sitta där helt lugnt vid frukostbordet om Foppa hade stövlat in genom dörren och sagt hej. Nu när jag tänker efter hade det ju varit bra mycket roligare om han hade gått in och sagt: "Sitter ni här och ljuger nu igen?" Fast så hade han ju inte sagt, han skulle ju ha sagt: "Neej men, absolut. Sitter ni här och ljuger nu igen?" Foppa inleder alltid alla meningar med att säga: "Nej men, absolut." Ja. Då var det alltså konstaterat, jag har inget liv överhuvudtaget. Då tycker jag att vi håller här för idag.

Chapel Club - All The Eastern Girls

Kommentarer
Postat av: Malin

Haha, du är helt underbar Pernilla! Och din gryta lät mumsig, den ska jag prova. Grytor är så himla bra för det går att kalla dom pastasåser oxå och då blir det ju som du skriver, man kan variera tillbehören i oändlighet, perfekt!



Du idag är det fredag och jag hoppas verkligen att ordningen är återställd och du får mysa med chips ikväll!! Jag menar, hur skulle det se ut annars ;-)?



Kram Malin

2011-02-04 @ 07:04:23
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Li

God klassiker ni åt till middag, nästan lite fredagskänsla över det hela. En torsdag! Tokigt ;)

Svar: Nä, prova in blåbär, den är inte värd det. Macadamia and Honey är en Sensation, har höga förhoppningar på den!

2011-02-04 @ 10:26:51
URL: http://sockerdrommar.wordpress.com
Postat av: charlotta

alltså, mat med citron är ju löjligt gott. brukar göra en risonirätt med gremolata till och det är sjuuuuukt smarrigt. ska bjuda dig på det någon gång, om du är snäll.

2011-02-04 @ 11:04:52
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Mårtenssons kök

Anki är beroende av citron (och persilja oxå för den delen), sprutar det över det mesta som finns på tallriken. Så vi snor helt sonika till oss detta receptet!



Ha en härlig helg på dej!

2011-02-04 @ 17:22:16
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Låter som en rätt perfekt inför fredagsmys. Får jag ta och testa.

Ha en finfin helg!

2011-02-04 @ 21:55:12
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Låter supersmarrigt. Gillar allt-i-en-panna mat!!

2011-02-05 @ 09:31:23
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0