Jag såg dig först.

Idag har jag haft en riktigt bra jädra semesterdag. Sovit tills jag vaknat, gått upp och ätit frukost i lugn och ro, bakat en kaka, spelat gitarr, sprungit ett varv på berget och sedan tillbringat några timmar i och bredvid poolen. Mycket mer än så begär jag inte. Eller ja, det är klart det hade varit skönare att slippa den där springturen och bara slöat hela dagen istället. Men nu kan jag ju gå runt och vara mallig över att jag sprungit istället och skriva någon irriterande statusrad om det på facebook.

En sak som faktiskt inte var så bra idag var att hur jag än försökt så har kameran inte velat samarbeta med mig. Det kan också vara så att kakan i sig inte är en sån kaka som ser särskilt god ut, men den är väldigt god. Och nu när äppletiderna börjar närma sig kan det ju vara väldigt fint med någonting annat än smulpaj på längden och tvären, så här har ni ett tips på någonting gott ni kan göra med era äpplen:

Äppelflarn med pecannötsströssel

Botten:
1 rulle smördeg
(eller 3 plattor fryst smördeg)

Fyllning:
200 gr mandelmassa
2 äggvitor
50 gr finhackade pecannötter

Garnering:
2-3 äpplen
50 gr grovhackade pecannötter
½ dl flytande honung

Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en halv långpanna med bakplåtspapper.
Kavla ut eller skär till smördegen så att den passar i långpannan.
Riv mandelmassan och rör ihop med äggvitorna och de finhackade nötterna.
Bred smeten på smördegen.
Lämna ca 1 cm deg fri runtom och vik upp kanterna på degen.
Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna skivor.
Lägg dem omlott över mandelmassefyllningen.
Strö över de grovhackade nötterna.
Ringla över hälften av honungen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter.
Ta ut kakan och ringla över resten av honungen.
Skär upp kakan i rektangulära bitar.

Nu har jag bara ätit kakan som den är, men jag kan verkligen tänka mig att den är väldigt god om man äter den med vaniljglass till när den fortfarande är varm. Som en fin liten efterrätt. Istället för smulpaj med vaniljsås. Förlåt, men jag är så less på smulpaj med vaniljsås. Det är ungefär lika roligt som tacos. Snabbmakaroner och bacon är fan mer exotiskt än tacos these days. Alltså: Nästa gång ni står där med era äpplen och funderar på att göra en paj, så gör den här kakan istället. Det var mest det jag ville säga. Nu ska jag laga tacos. Int'.

Givers - Words

Kommentarer
Postat av: Charlotta

Hear you sister, smulpaj är sååååå 1999!

2011-08-02 @ 19:02:23
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Emmy

Hmpf! I löööööve smulpaj :-) Fast om du trugar riktigt mycket så smakar jag på din äppel-inte-smul-paj. Jag kanske rent av äter flera bitar. För även om det bär emot i smulpajshjärtat att säga det, så låter den väldigt god.

2011-08-02 @ 19:28:09
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Mandy

tack - ja, det är en blessing. svårast är då man ska påbörja en ny låt. melodierna brukar ta ett tag att få ordning på. just klar med en låt så är i det stadiet nu =P x

2011-08-02 @ 21:09:19
URL: http://mandybeem.blogg.se/
Postat av: Ida

Jisses så gott det verkar!

2011-08-02 @ 21:46:44
URL: http://idasivertsson.blogg.se/
Postat av: Coquina

Vad gott =) Ny tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla =)

2011-08-02 @ 22:03:15
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Här blir det minsann varken det ena eller det andra på ett tag i alla fall! Klädernas omfång räcker liksom inte riktigt till efter Thailandsturen:) Men senare i höst när vi smaskar i oss godsaker på helgerna så lovar vi att vi ska minnas det du skrev om äpplepaj!



2011-08-02 @ 22:33:04
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Katarina

Ser väldigt gott ut :)

2011-08-03 @ 02:55:31
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Malin

Ursäkta, läste jag rätt, SPRUNGIT runt berget, har du gått och blivit sund nu under sommaren?? ;-)

Kakorna låter helt ljuvliga, helt i min smak som den mandelmassa älskande person jag är!

Kram

2011-08-03 @ 06:49:37
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: daisy

men pernilla! hur ska jag kunna veta att du är ute och springer flera miltals mil om du inte skriver det på facebook? du ska helt skriva det NÄR du springer också. så det verkligen är på riktigt. så man får "the feeling" liksom. för det får man väl alltid av facebookstatusar?



iaf så är jag riktigt hipp, både för att jag har såkallad nazistfrilla och för att jag använder ordet hipp. det är faktiskt bara vi riktigt hippa som kan använda det utan att bli ohippa, såattsäga.



det där med byxdress är förjävla tjusigt måste jag säga. jag köpte också en förra året, använde den en gång. jag köpte en till i vintras, såg ut som en flodhäst och lämnade tillbaka den. men jag försökte iaf! jag slår vad om att du är smokin' i din! bju bild! dagens byxdress!



puss <3

2011-08-03 @ 10:39:25
Postat av: karin - trattoria

oh vilken god kombination :)

2011-08-06 @ 14:48:06
URL: http://trattoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0