Gamla vulkaner.

Puh. Jag trodde jag var mätt igår efter middagen, men idag är jag faktiskt ännu mättare. Det blir ju så när man äter någonting som är väldigt gott så att man måste äta upp hela portionen fast man redan är mätt. Det blev ju inte heller direkt bättre av att Jimmy satt och kastade över all sin broccoli på min tallrik. Han är ju inte klok någonstans, ge bort broccoli som är så gott. Jag hittade receptet på dagens middag hos fina fina Malin och den såg ut såhär:

Krämig kasslergratäng med champinjoner och broccoli

För 2 portioner

200 gr kassler
6 st färska champinjoner
ca 100 gr broccoli
1½ dl vispgrädde
2 msk chilisås
2 msk dijonsenap
2 vitlöksklyftor
salt
peppar

Sätt ugnen på 225°C.
Strimla kasslern.
Kvarta champinjonerna.
Hetta upp en stekpanna och fräs kassler och champinjoner,
tills kasslern fått lite färg och champinjonerna vattnat ur sig.
Lägg över i en ugnsfast form.
Koka broccolin i några minuter tills den är nästan mjuk.
Låt rinna av och lägg sedan över i formen.
Vispa grädden ganska hårt och blanda ner senap och chilisås.
Pressa ner vitlöksklyftorna och smaka av med salt och peppar.
Bred blandningen över kasslern, svampen och broccolin.
Strö över riven ost och gratinera i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter,
tills osten fått fin färg.
Servera med en god sallad och kokt potatis, ris eller pasta.

Det var verkligen gott! Testa vetja. Helt perfekt vardagsmiddag, som vi åt på en söndag. Men man kan ju inte äta söndagsstek varje söndag. Jag har visserligen aldrig lagat söndagsstek en enda söndag i hela mitt liv men jag har nog ätit det en sisådär 988 gånger så jag känner att jag fått min beskärda del ändå.

Annars så har jag besökt den internationella matmarknaden som varit här på besök under kulturkalaset idag. Tyvärr var det så mycket folk så det gick inte ens att ta sig fram till stånden, och när en gubbe klev på min fot och drog med sig min sko i steget utan att ens be om ursäkt efteråt så kände jag att... Jag hatar människor. Har folk inget bättre för sig på söndagar än att gå på marknad? Har de ingen söndagsstek att ta hand om? Vet de inte att söndagar är vilodagen? Så det bidde ingen mat köpt, det bidde ingenting!

Warm Brains - Painting 2FT Tall Lines

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Haha....du är rolig du!

1. vi åt också vardagsmat med kassler idag. Funderade på varför man gör snabb vardagsmat när man borde ta sig tid att göra söndagsstek. Fast....det var skitgott!!

2. var på matmarknaden igår. Varmt och hysteriskt med folk! Alla skulle bara åt fel håll!! Galet! Gav upp!

2011-08-21 @ 20:37:11
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Kassler är underskattad mat, jag har insett det ganska nyligen. Med champinjonsås eller en klassisk 80-talsrätt med ananas.... Men måste ju liksom damma av de gamla klassikerna ibland, eller hur?



Du, jag vågar knappt erkänna det, men jag hatar ofta folk när man är ute, eller kör bil. Vad är det för fel på folk liksom?? Hur kan man inte ta hänsyn till andra?? Får passa mig för vad jag säger så inte Benjamin växer upp och blir lika bitter, haha



Kram

2011-08-22 @ 07:05:11
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Malin

Kul att du gillade gratängen! Gjorde den faktiskt själv häromdan, alltid lika god :) Enda skillnaden var att jag hade ris till i stället.



Ps. Du kan va fin, kompis!

2011-08-23 @ 00:50:07
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0